|
|
|
|---|---|
|
Mycket snack om silent block är det... är detta samma sak som bakvagnsbussningar? Har ibland ett litet klonkande ljud när jag kör över gupp. Ska lämna in bilen i nästa vecka och tänkte att dom kunde fixa det då också. Men vilka bussningar ska jag be dom byta och vad kommer detta kosta ungefär? | |
|
Är det bakvagnsbussningarna/Silentblocken brukar bilen kännas lite äcklig att köra. ostabil. speciellt om man kör när det är halt eller regnigt. likaså om de är rikgt dåliga börja klonka som du säger. om det nu inte bara är stötdämpatfästerna bak då vill säga Vi har bytt på 2 M3or samt en 325 denna veckan, Bussningarna kostar runt 100 lappen st hos BMW. Tog runt 1.5 timme att byta båda. Men då hade vi en riktig pelarlyft bör tilläggas, Underlätta en del. Ska du Byta den själv. bör du markera hur plattan sitter gentimot kaross innan du lossa de tre bultarna. sen är det bara att sätta dit plattan exakt efter markeringarna igen. Gör man inte detta kommer bilen att börja dra. Ratten blir sne och sliter däck mm kanske inte så roligt. Detta funkar jättebra. Men som sagt du bör göra en Hjulinställning efter detta om du är riktigt petig och vill vara säker. en sådan går väl på runt 800:- på alla 4 hjulen. Kan tänka mig att bmw ta runt 2000:- för ett sådant jobb Ste |
|
|
Glömde säga att bussningran jag bpratar om och som brukar ger med sig är som sitter fram upp under tröskellådan bak. där bärarmen går upp.. Ste |
|
|
Ok, tack för utförlig förklaring och tips. Ska höra vad dom ska ha för att byta det. Jag har varken tid, plats eller verktyg för att utför en sådan operation. |
|
|
Ursäkta alla stavfel mm.. lite för bråttom här ibland =) Ste |
|
|
750 spänn för byte av ena sidan på BMW i Sundsvall, räkna på det dubbla för båda sidor med andra ord. Tänk på följande om du beställer jobbet (för det är nog pilligt som fan utan verktyg att göra själv): Bussningen som dom byter till är av en annan modell än den som satt på då bilen byggdes. Funktionen är densamma, men för att bilen skall gå rakt och inte bete sig annorlunda mellan höger/vänster sida måste du byta bägge till den nya modellen! Detta kommer en bra verkstad att upplysa dig om. // Björn |
|
|
Verkar dyrt med 1500:- för ett problem man sällan märker av. Lite klonk då och då när man kör hastigt över ett gupp ;-) Kan det vara så att bilen beter sig knepigt och att jag inte märker det för att jag inte vet bättre? När bussningarna är rejält slitna menar jag... vad har det för andra effekter än klonkande? |
|
|
Jag bytte på bakvagnsbussningarna på min, efter det slutade klonkandet och bilen vart mer stabil på vägen! Kostade mig 200kr i material ------ King of the road |
|
|
På min bil var som sagt vänstra bussningen slut bak. Det märktes väldigt tydligt dels på väghållningen och dels på det där klonkande ojudet. I svackor på vägen, eller längre gropar och gupp ville hela bakvagnen kasta ut åt höger, varpå den sedan kastades tillbaka till normal position då bilen gått upp ur svackan. Detta borde märkas väldigt tydligt på vintern! Tror inte jag törs rekommendera att köra med dåliga bussningar vid halt väglag. Även om du tycker det är överkomligt med lite klonkljud, finns ju alltid en risk att något mer går sönder som en följd av detta problem. Dessutom slits däcken bak snett, och därmed slits dom ut fortare än normalt om du har en eller två trasiga bussningar. Som Wizzard sa går det nog att byta själv, men det är nog lättare om du har tillgång till en billyft några timmar. // Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.