|
|
|
|---|---|
| Vad bör man titta efter på en E36 runt 91-94 och cirka 20000 mil? Är spindelleder lite av en klassiker eller? Jag har hört det. Vad är de vanligaste felen på motorn? Hur låter (eller hur upptäcker man) en nära förestående Vanos-haveri? För det är väl en del krångel med Vanos? Hur är dessa bilar i rostskyddet? Var har vi de vanligaste rost-ställena? Bakluckan? Jag är, som ni förstår, ute efter att köpa en bil. Alla tips mottages tacksamt! Eller bra erbjudande om nån vill sälja =) | |
| Det jag vet som kan gå sönder är vattenpumpen. Dess "vingar" är av plast och det går antagligen sönder förr eller senare. | |
|
Rost: Nederkant på bakluckan samt skärmkanter både fram och bak. Om bilen har rullat ca 20'. Kontrollera spindelleder samt silentblock. Givetvis även bromsdetaljer och dämpare etc. Om bilen har taklucka så kontrollera att den fungerar. Det är ett vanligt fel på äldre E36. Annars är det väl bara att gå igenom std. proceduren. Att leta glapp/missljud och se över slitdelar (broms, koppling, stötdämåare m.m) Det är väl i princip de tipsen jag kan ge dig. |
|
Kowalski |
Tja...fel och fel. Det är mest slitagedelar som tar stryk. Till att börja med skall du undvika 91:orna då dessa har generellt en betydligt sämre byggkvalitet än de senare modellerna. De vanligaste slitagedelarna är: -spindelleder (märks att bilen är instabil) -bakvagnsbussningar (märks att det klonkar i bakvagnen när man kör över farthinder). -Skeva bromskivor (skakar i ratten vid inbromsning) -En hel del läcker olja från bakaxeln pga trasiga packboxar. -Slitna synkringar i växellådan (särskilt på långmilade 320 o 325), märks att det skrapar vid växlingar. På en 320 -93 jag provade fick jag knappt i 2:an... Dessa brister går dock att åtgärda men kostar en del slantar förstås. Välj därför en bil med dokumenterad service, skippa de utan service bok!! När det åretrunt körda exemplar finns det nästan alltid lite rost någonstans. Vanligaste ställena är framskärmarna, bakluckan samt bakskärmarna. Min kärra är ev. till salu, maila om du är intresserad. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Bakvagnsbussningarna brukar ger med sig runt ca 10000, lite olika där, men det bör man alltid kolla upp.. vanligt fel. Likaså Vattenpumpen som ravve säger.Spindellederna fram. Vanosen brukar inte krångla direkt på dessa,, Var väl mest problem när dubbla Vanos. men nu pratar vi förvisso om när bilen rullat 20 000 Mil. Jag tyckte att min började rassla lite innan jag sålde min 320-93, den hade då rullat 19400Mil. Vanos kom på alla 6or från 93 och uppåt. Men jag kollade aldrig upp att utan sålde den innan.. Varva upp Motorn sakta upp till 3500 - 4000. Brukar har en tendens till att börja låta illa där fram om det börja ger med sig. Lika så med kedjan eller spänrullar. Men bara för detta så tycker jag inte att du ska dra dig för att köpa en med Vanos. Föredra hellre det annars. Har bilen rullat 20000 Mil och är en 320 eller neråt kolla så att det inte kommer oljud ifrån bakväxeln. den brukar ger med sig, speciellt på dessa med 3:45 utväxling som saknar diffbroms, 325 uppåt har ju med diffbroms och är lite starkare, Packboxarna där bak brukar börja läcka med. Rost på baklucka var speciellt känsligt på de tidiga modellerna 91-92 annars är det inannför skärmkanterna bak,, man får kolla riktigt innanför, där brukar rosten vilja ta sig.. Likaså blir det mycket stenskott på framskärmana.. samma sak där. Köper du en Coupe kolla så att Rutorna gå upp och ned ett par Cm när du öppna och stänger dörren. Brukar krångla ibland. Inget dyrt men ack så krångligt och bökigt kan det blir att fixa. Om det finns färddator i den kolla så att den lyser som den ska. också ett vanligt fel. Mvh: Ste Ste |
|
|
Spindellederna har jag också bytat på min ja... Även check controllen saknas det pixlar på. |
|
|
Min kopis ska sälja sin 323 fråm 96 full m3 optik 18 tums bbs challege. Skinn sport inredning. Bilen är gul och väldigt fin i lacken. 17000mil Pris 89000:- |
|
| Tack för alla bra svar! Speciellt tack Kowalski & Ste för romanerna. ;) Tänk att det finns så mkt fel på bilen =D Nä, allvarligt, det verkar ju mest vara slitdelar som sagt. Men jag pratade med en kille som jag var och tittade på bil hos och han sa att han bytt spindllederna 3 gånger på 14000 mil, kan detta verkligen vara normalt? Vad skulle kunna rendera i ett sådant slitage? Totalkass framvagnsinställning? Trottoarkants race? Vägbulor snett i 90 knyck fem gånger om dagen? Eller är det rent utav helt normalt med ett serviceintervall på 5000 mil på spindellederna? | |
|
Det handlar om dålig konstruktion bara efter vad jag har hört - ang. spindellederna alltså. |
|
stefannorr |
BMW= spindelleder ett klassisk svaghet på i alla fall E 36 |
|
jag bytte min första spindelled efter 15000 mil, den var aldrig bytt innan. Mekanikern sa att det blev sämre spindelleder efter 93 har jag för mig, låter konstigt men ändå. Fartoflakt: min är för övrigt till salu. Länk |
|
|
jag bytte spindelleder 16500 nu har den gått 32800, och dom funkar fortfarande trots tung motor.. ett måste är nog att satsa på orginal!! |
|
|
Får man fresta med en automat? maila isåfall! Automat är bekvämt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.