AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
928

plödderfrenesi m50b25 325 e36

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Jahup då var det dags, och japp jag har använt sökfunktionen!
Hittade massor men inga direkta metoder för felsökninen.
Håller på mycket så inga centralt placerade delar finns heller dock vill jag inte "prova" byte en lambda för 1000spänn i onödan.
5tryck på pedalen fick jag inte att funka heller. S*iten måste kunna mätas!!?

Jadå till problemet: (325i M50b25)

Bilen har svajande tomgång(efter att batteri varit bortkopplat) och går hååsit (skånska för dåligt) mellan 1500-2500varv.

Vad har jag gjort?!
Bytt olja/filter
bytt T-stift
bytt bränslefilter
bytt luftfilter (INTE open air).

Problemorsaker i gissningar:

Lambda
Lmm
Tändspolar
Tjuvluft

Har kopplat ur lmm under drift och då gick den nästan som en klocka, MEN då går den i limphome mode ju, så då har jag ju även koppalt ur lamdan om även inte fysiskt.

Har extra tändspolar men det borde det inte vara juh då den gick så fint med urkopplad lmm.

Vad jag söker är (har haynes bok och där finns inga mätvärden) mätvärden för Lmm framför allt, lambdan är enkel bara kolla med voltmeter så den inte står still nånstans.

Skall till verkstan nu och testa tjuvisen och effekten av att koppla bort lamdan.

väl mött

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Om jag vore du så skulle jag plocka bort tomgångsmotorn och smörja upp den. Samtidigt kan du kontrollera så att alla slangar är hela.
Kontrollera även så att det inte läcker olja vid vevhusventilationen.
Kopplade du bort batteriet då motorn var kall? Om inte så prova med det först.
Koppla bort när motorn är kall i minst 15 s och därefter kan den ev. gå renare.

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Tomgångsproblemet kom efter att jag kopplat bort batteriet (halv varm) men det är ryckandet 1500-2500varv som e en aning jobbigt.

Känguruhopp och avgasknallar vid de varvtalen. Men med bortkopplad lmm så går den fint. Men som sagt limphome mode inträder då så lambdan kan vara kass osv osv.

Torr i alla insugsdelar som jag tittat på änsålänge.

E på väg nu.
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Kvällens fram/bak steg.

Körde till verkstan ca (1mil) utan lmm inkopplad när jag kom dit stängde jag av den och kopplade in lmm. Startade för att kolla med startgas efter läckage så gick bilen klockrent. Trampade på gasen och den röt till så min gammla 540 hade fått blöjtvång...
Men efter ca 1 min så kom det pendlande tomgång, orkeslöshet 1500-2500rpm.

startgas test inga konstigheter.

Lambdan konstigt mätvärde mest 0,289v-0,320 pendlande snabbt. Ingen skillnad med högre varvtal/belastning.

Hittade små sprickor i bakeliten på tändspolarna men det var på alla, mina erfarenheter av t-spolar som haft småsprickor är att de går bra när de är kalla och börjar konstra när det är varmare.

god natt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.