|
|
|
|---|---|
|
Hej, kanske jag kan få hjälp här angående ett problem som uppstod idag. Jag vart på semester i ca en månad och min Bmw 316i compact -94 har under tiden stått med handbromsen dragen, utomhus ifall det har någon betydelse. Iaf när jag ska köra iväg upptäcker jag att bakhjulen känns låsta. Jag vet inte vad jag ska göra utan jag början backa och köra fram tills ena sidan lossar och det hjulet börjar sedan spinna runt medans andra sidan fortfarande är låst. Jag får ta i en del när jag kör fram och bak. Inser nu att det kanske inte var så smart, eftersom när andra sidan lossar så rullar visserligen bilen men det låter som fasen i den trumbromsen och jag vågar nu inte köra bilen. Jag kan ingenting om bilar och jag har inte lyckats öppna själva "kåpan" runt bromsen heller. Det är en del rost och jag verkar inte ha något verktyg som lossar på den krångliga muttern som sitter i mitten. Vad tycker ni jag skall göra, jag vågar inte köra iväg med bilen och jag måste komma till jobbet på måndag :( Tacksam för hjälp | |
320racer |
prova att ut och köra och gör några hårdare inbromsningar, det skrapar ett tag men förhoppningsvis släpper det. kärvar det mycket även efter det är det inte så bra att köra med det då bromsarna blir väldigt varma. lycka till |
| Tack för svaret. Jag åkte en bit ut från parkeringen men det lät och klankade där bak så jag vågade inte köra ut på större vägar. Jag vet inte men jag får känslan av att någonting är trasigt där inne. | |
|
För att få bort trumman så skruvar du bort insexskruven som sitter på trumman. Den bör du få bort med rätt insexnyckel med ett spärrskaft. Sedan kommer du till det krångliga. Om trumman är sliten så har det bildats ett spår i den som fungerar som hullingar mot backarna. Då måste man justera lös självspänningen som sitter innuti trumman. Detta göres genom ett av hjulbultshålena. Om du kikar in i ett hål samtidigt som du vrider trumman sakta så ser du en liten "mutter" som du kommer åt att skruva lite åt gången med en liten flat skruvmejsel (lampa rekomenderas då det är mörkt i trumman). På detta sättet justerar du bromsbackarna manuelt. Men! Prova först att släppa på handbromsvajrarna uppe vid handbromsens handtag. Detta kan fungera om trummorna inte är allt för slina. Om trummorna inte går at få låss på detta sätt så blir det till att justera som jag skrev ovan. Om backarna var rejält fastrostade så kan dom ha gått sönder. Men var inte orolig. Dom kostar inte mycket, och dom är inte svåra att byta. Det gäller bara att få bort trumman... Lycka till! Hej hopp! |
|
| Tack för det fylliga svaret Gunneriusson! Jag skall försöka få bilen åtgärdad idag. | |
| Om du inte ser den manuella spännaren genom hålen så går det också att slå ut beläggen med en mejsel och hammare genom hålen... Akta bara så att du inte slår på någon fjäder som då kan gå sönder... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.