|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sökt och funnit en hel del på ämnet, men det verkar som om alla bygger egna plenumkammare när de använder sig av M5:ans insug på M30-motorerna. Jag undrar helt enkelt om det inte går att använda sig av original M5-plenum istället? Om det inte går skulle jag vara tacksam om någon som vet kan tala om varför... Tack på förhand. Tjäder | |
Hello Nasty! |
Det är så enkelt att det inte får plats. Visst fixar du en jättehög motorkudde o lutar motorn om grenrör mm går fritt vet jag ej men det är nog enda sättet, kanske plenumet går i huven istället. Bygg ett eget. Mvh/Henrik |
|
hmmm...om man annvänder från m5 e28 alt m6 så funkar det kanonfint med ett std plenium. Men om man stoppar i en s38maskin funkar det att köra med std plenium, så varför funkar det inte när man sätter på hela balleten (spjäll och plenium) från en s38 b36/b38 maskin? En annan nackdel är att ett std plenium väger bly...iaf för oss som jagar vikt! |
|
Christer Lundman |
Hej, Jag har monterat ett komplett plenum på min M30b3,5 i min M535, det fungerar utan problem, blir dock lite pyssel med bl.a. expansionskärl, div. rör och lite annat. Men det är fullt lösbart! mvh Christer Som vet vad Freude am fahren innebär |
|
Tack för svaren. Det låter som att jag får börja jaga lite delar nu! Ungeför vad kan man räkna med att få ge för ett komplett insug med plenum tror ni? Tjäder |
|
| Jag gav 1500 för spjällen och 1500-2000k för pleniumen (m5e28/m6) Kolla runt lite på ebay.de...ibland så kan man göra fynd där...nackdelen är att man måste lita på säljaren till 110% | |
|
OK Pelle. Undrar även om någon vet var man kan läsa på lite om hur man bäst bygger egen plenum; storlek, utformning m.m... Är väldigt intresserad men vill liksom ha lite kött på benen först! Tjäder |
|
| Jag gav 2500:- för ett komplet med spjäll och plenum på falu bildemontering men på hedemora bildemontering skulle dom ha 3000 :- bara för plenumen, så kolla runt lite inann du köper. | |
|
Jag har sett beräknings program, både på trattarn och plenumens storlek....men sitter inte vid min egen burk just nu...så jag kan inte ge dig länkarna :-( |
|
|
Pelle, jag skulle bli väldigt glad om du kunde ge mig de där länkarna när du har möjlighet... Tjäder |
|
| Pelle, jag är också väldigt intresserad av dom där länkarna, skulle va väldigt snällt om du la ut dom.... | |
| Det skulle verkligen var intressant att få se dom där länkarna. | |
|
Passar M5 (S38) insuget på M30b35??? Det låter ju väldans intressant i så fall. MVH Morgan. Länk |
|
| Du får göra en adapterplatta. Petri Riippi som brukar hänga här på forumet har gjort min adaperplattor. | |
| Carpimp. vad gav du för M5 fälgarna? Hur breda däck får du på bak? | |
|
Jag hade tur 4000:- fick jag ge för dom. Och då är det nurnburgringfälgarna. Så dom är 9" breda bak. =) Han hade haft dom i typ 1-2 år på sin 525i. Så har dom ju sina skavanker. Men det blir nog bra under vintern. Och jag vet inte hur breda däck som går på dak. Jag ska köpa nya nu, då blir det 235/40-17. Och sen tror jag att det blir trångt. Då ska jag rota efter ett M5 insug. MVH Morgan. Länk |
|
|
//Carpimp Jag har samma M5 fälgar och jag får in 255/40 bak men det är precis... Min bil är oxå zinnoberröd... /Daniel |
|
|
Jag har också 235/40 17 på min, men det är JP mk18 fälgar. Dando! Är din bil sänkt? |
|
|
Dando: Jag skulle vilja kika på din bil nån gång, och gärna få en liten åktur. =) Se hur trångt och jävligt det är att bygga M535 TIC. Nog för att jag mest funderar på kompressor, men man ska vara öppen för allt. =D MVH Morgan. Länk |
|
| pelle, hittade du dom där länkarna om insug...? | |
|
här är länken för beräkning av trattar Länk Det är skrivet lite ang att bygga luftbox på rejsa...så hoppa in där och kolla runt. Hittar just nu inte beräkning av luft burken (här samlat på mig förmycket) men lägger ut den så fort jag hittar den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.