AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

Undran om bränslepumpen kontra bränslefiltret

Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena
Min 325I-89 bråkar vid start (ibland). Den hostar till (går nästan igång) varje gång jag drar på startmotorn. Sedan kan den helt plödsligt starta, funka kanon i några dagar och sedan samma problem.
Bensinpumpen tänkte jag självklart ;-), men efter sökning bland inläggen verkar det som om det skulle vara pumpen så borde den inte ens hosta ?,,,.kan det då vara filtret istället ?
Jag hör inget från pumpen innan startmotorn går,,dvs inte i läge två på nyckeln.Skall pumpen dra igång i tändningsläget (läge två) eller när startmotorn drar ?
Tackar på förhand, ha en fortsatt bra sommar.
//Jonas

Live to ride
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Är det samma visa oavsett om motorn är kall eller varm?

BMW 325iX Registry Länk
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena Ixer
Hmm,,,,Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är när motorn är varm.Japp, när jag tänker efter har det bara hänt när den är varm.Hade du någon teori ?
//Jonas

Live to ride
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Kolla den här tråden:
Länk

Jag kan väl tillägga att jag nu är rätt säker på att det är en av två saker som läker:
1. Bränsletrycksregulatorn som sitter på främre ändan av bränsleröret
2. Backventilen på bränslepumpen

Jag pratade med en bilelektriker av den gamla skolan, han var 99.99% säker på att det INTE var injektorerna som läckte. Det skulle man nämligen märka genom att det blir ett avgasmoln när motorn går igång (pga allt bränsle som läkt ut i insugningen).

Jag ska byta ut bränslefilter och gummislangar i bränslesystemet så jag ska ta mig en titt på de backventilen och regulatorn om jag inte rent av byter ut dom (en och en för felsökning).

BMW 325iX Registry Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.