AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.788

Nu skall 316:onen bli en 325:a

Sida 2 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack gunnerison det lät ju inte som det var så mycket... kan eventuellt få loss dom grejerna för 3-4 tusen...

Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Jag hade en E30 325 förut som jag hade en 535 motor i den klara sig alltid igenom beiktningen o de =).
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jo det kanske dom inte ser nån skillnad på men kommer jag in med en sexa istället för en fyra får han vara rejält morrontrött om den ska gå igenom.
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Jo men på min stog det ju rätt rejält 3.5 liter på motorblocket så. Men vet inte hur noga dom är där. Men bara att chansa juh =)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag behöver fortfarande veta in i minsta detalj vad jag behöver flytta över från 325an....
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det där beror ju bara på tur/otur. Min kompis fick inte igenom sin E28 528 med 3,5:a eftersom det stod 3,5 på insuget. Men nu i år gick samma bil igenom med blankt papper med 3,6 M5 motor i... Beror helt på tur/otur som sagt.

Du kan knappast få info om varje detalj. För det första tvivlar jag på att det är speciellt många som konverterat en 316 till 325 eftersom det är att göra det onödigt krångligt för sej (jfr att konvertera en 320 tex). Sen är det mycket svårt att minnas alla smågrejer och fästen och skit som man måste greja med.
Däremot skulle det förvåna mej om inte 316-pumpen räcker till.

Kiip Spiiding!
Någon som har testat att begränsa effekten på elektronisk väg? För det är väl där skon klämmer med annan motor, att effekten bara får ökas med 20% max mot orginal?

// Björn
Andie_83
Du ska väl f*n inte förstöra den fina bilen? Kör med den som den är, den är jävligt fin. Byta motor varje är låter INTE skoj. Menmen, du gör ju som du vill. Om jag TVUNGET skulle ha mer pulver i min 318 hade jag nog faktiskt bett någon om hjälp med att turbo konvertera den. Både enklare, och mindre risk att det blir upptäckt på SBP.

MVH

//Andy
Andie_83
Såg att du har en 316i, men den går säkert att konvertare den också. Ladda inte för mycket bara, och byt drivlina. Det skiter SBP i, drivlinan alltså. Men du bör någ typ strypa dumpen när du besiktigar. Låter skumt om en enligt papperna 316i dumpar *ler*! Lycka till

MVH

//Andy
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag förstor väll inte bilen om jag sätter i en M20!!!!! Snarare lär jag ju förstöra min M40 motor mer om jag turbokonverterar än om den ligger och dammar i garaget...

Ursäkta att jag blir lite upprörd men från allra första början ville jag bara veta vad som behövde flyttas över, inte vad alla tycker och tänker och den som säger att detta är ett önödigt projekt vet ju inte vad han snackar om... Jag gav 16K för min bil, Jag lägger ut lite pengar på detta motor bytet kanske vi är uppe i 20K....

om ni inte håller med så kan du försöka hitta en 325a -89 för 20K till mig som är i samma skick som min 316!
svintoleffe
Min 325 är en 87 och jag kan ju säga att den är i ett sånt ruskigt fint skick.
Så alla tycker den är ruskigt fin .
Den gav jag inte ens 20 för.

Leffe
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ok det var ett ok pros men jag menar förstås en 88 och uppåt.. (MKII)
320-325
ett tips är att göra som jag köp en fin 320i med taskig kam\motor släng i en fräsch 325\525 motor m20b25 det är bara att plugga i jag kör forfarande på 320i ins styrbox\chip den här kombinationen kan jag varmt rekomendera eftersom min går faktiskt väldigt bra och verkar hålla min kör nog ifrån en Äkta 325a´´ 80-120 4,8sek
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
du behöver byta:
motor (så klart) med komplett kabelhärva, kylare (inte helt säker), växellåda, kardanaxel, diffrential (inte helt nödvändigt men jag hade nog gjort det. lilla vs stora diffen)
bromsar fram (ok och skivor)
bromsar bak (om du inte nöjer dig med dina trummor. förmodligen lättast att byta hela bakvagnen)
förmodligen glömt en hel del..... och som sagt en massa jobb blir det ju.
jag håller fullständigt med dig om att 325:or är övervärderade i förhållande mot motorsvagare e30

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
äntligen!!! TACK Fredrik!!!!! Nän som har nåt att tilägga?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
skiljer bromsservot mm mellan 318-325?
elsystemet?
visst motorhärvan.., men huvudsystemet?

funderar lite smått på att byta till 88 325motor i 318IS-88..
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
bromsservot är samma (enl ETK)
elsystemet vet jag inte riktigt men tror inte det skiljer något. Är nog inget större bekymmer iaf.
se bara till att ordna en motor med KOMPLETT elhärva

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Perfekt,då är misstankarna sanna alltså..

Nu blev jag lite glad iallafall... :0D

2,5 med stressfläkt på ingående.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Onödigt KRÅNGLIGT projekt sa jag. Du (och alla andra) gör givetvis precis som ni vill, men bli inte sur bara för att ett antal erfarna skruvare talar om för dej att det är ett jätteprojekt som går att göra fantastiskt mycket enklare/lindrigare med ett annat grundobjekt.
Men visst är det genomförbart. Dock kommer du förmodligen att märka att kostnaden inte stannar där du trodde.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.