AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.787

Nu skall 316:onen bli en 325:a

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu börjar jag bli trött att bli piskad....

Har ev fått tag på en 325-88 som inte är särkilt fin i karossen men duger gott som motor donator, tänkte hänga i den i 316:onen vad behöver jag flytta med från 325an för att det skall fungera/hålla.

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Misstänker att allt som har med motorstyrning att göra lär behöva flyttas med.
Det som jag är mest nyfiken på dock är hur du tänkte få den genom SBP?

/Jesper
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Angående SBP så vet jag att den inte kommer att gå igenom så jag får väll byta tillbaks motor 1 gång om året....

-----------------------
Min E30:
Länk
Perkka
Fy f*n vad drygt... Köp en fin 325 E30 istället, lr köp min :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Då är det egentligen bättre att göra tvärtom! Behål drivlinan i 325:an och flytta över de fina delarna från din 316 till 325:an. Då slipper du modifiera bilen inför varje besiktning.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
deejaywasp: Tycker inte du ska krångla med sånt hära.. Du har ju en fin BMW 316, fin glidar bil. Har sett bilder på den, och varför förstöra den? Tänk på vad billigt din bil går också.

i vilket fall som helst Lycka till.

Mvh
Kristain
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du måste flytta över lådan också. Och vill du att det skall fungera bra blir det ju att flytta över allt som sitter under bilen (framvagn, drivlina och bakvagn).

Då blir det inte så enkelt att byta motor inför bes.

Ingen bra idé om du frågr mej.

Du skulle kanske kunna regga den som ombyggt fordon, men...

Kiip Spiiding!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu börjar ni få mig att tveka :(

Jag har fått ett erbjudande att köpa motor,växellåda och bakaxel för runt 3-4 tusen dock så är toppen isär plockad annars är den komplett....

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Perka: Jag hade gärna köpt en 325a, men tyvärr så verkar ju folk ha problem med att förstå att dom inte kan begära 30-40 tusen för en 13 år gammal bil som har gått 25k mil....

-----------------------
Min E30:
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
köp ett lik och använd din som "donator".....bara en tanke...
Re
456
Real Power
e28 528i -83
deejaywasp

"hade gärna köpt en 325a, men tyvärr så verkar ju folk ha problem med att förstå att dom inte kan begära 30-40 tusen"

Du annonserade ju din 316i för 29.000 kr! ;)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
schhhhhh....... tyst nu..... Det var bara ett test hur många svar jag skulle få... klart jag visste det.. detta var dock med stereon så helt åt skogen var ju inte priset... dra av stereon så är vi nere på 19k

Speedy: ??? Vad menar du... skall jag köpa en 325a och slänga ner min m40 i den????

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag tror att han menar att du ska köpa en 325:a med t e x dåliga skärmar och lite annat småpul och plocka över dina 316 prylar. En 325:a med rostiga framskärmar, ful inredning eller nåt liknande är knappast särskilt dyr.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ehh..... Jag köper skiten och hänger i och gasar tills det rasar :)

Tur man har en xtra bakaxel i reserv :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ska vi gå till orsprungsfrågan och skippa moralkakorna nu eller?

Kan jag köra med min gamla soppa pump och så vidare.. ge mig allt ni vet så plockar jag bara grejerna jag behöver från 325an och lämnar skelettet hos ägaren så jag slipper skrota den själv...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är ju samma karross... låt din 316 gå till skroten med 316karossnummer, behåll 316 motorn för annat kul. över med kaross nummer från 325an och motor så har du förvandlat din 316 till den 325 du köpte medans den skabbiga 325 karossen går till skroten som en 316... problemet löst... fast du har helt plötsligt en 88 istället för din 89...
håller med Alf_VON_Sil

behåll din bil, med 316 motor, den är mycket fin enligt bilderna.

spara pengar till en 325 (e36) å ha 316 till vinterbil. det finns ju ingen större risk att hjulen börjar spinna i snön så att du sladdar av vägen :P

------------------
www.cleandesign.se
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Johankihl: Det är ju rätt smart men det känns som att man skulle åka dit ganska hårt på det om man blev på kommen.

Marzocchi: Jag visst är min 316 jäkligt fin och det är ju det som är tanken med det hela... Skall man hitta en 325a i det skicket så kostar det byst med cash ju,

Jag fattar inte varför alla verkar hänga upp sig på att bilen är så fin att jag inte borde göra ett motor byte, jag menar bilen lär ju knappast bli i ett sämre skick när jag satt i 325ans motor?

Så ännu en gång åter till frågan... Vad behäver jag flytta över från 325an???
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du behöver ju som sagt flytta över motorn:-) och lådan. Och jag tror knappast att resterande delen av drivlinan pasar utan att modifieras. Alltså blir det säkerligen till att byta kardanaxel och bakaxelklump. Sedan måste du byta styrboxen och antagligen hela motorhärvan. Jag tror inte att din soppapump pallar med, men den är ju inte så svår att byta ut mot en större (ist för två små som det är på 325).

När du väl fått i motorn så bör du säkerligen göra något åt framvagnen då sexan är en del tyngre än din fyra. Starkare fjädrar och hårdare dämpare är att rekomendera.

Sen kommer vi till det viktigaste: Bromsarna! Jag skulle aldrig köra runt med orginal 316 bromsar med en 325 motor. Du kommer ju garanterat att köra fortare och vildare med sexan än med den nuvarande fyran. Och jag tycker inte ens att orginalbromsarna på 316/318 räcker för de 113 hp det satt i min 318. Och då var ALLT i bromsväg nytt på min och dom funkade bra. Men i högre farter så pallar dom inte med, och efter lite aktiv körning efter en kurvig väg så håller dom på att brinna upp.

PS: Jag sålde min 318-89 som hade helrenoverad topp och enormt mycket nya delar. Då ingick en uppsättning helt splitternya sommardäck 205-50-15 på fina alu, en uppsättning nästan nya vinterdäck på 14" alu, en bra sony cd, fina framhögtalare och ännu finare bakhögtalare som drevs med ett alpine slutsteg. Dock hade bilen lite rost och endel bulor. Den sålde jag för 12 000:- Fick den såld direkt, så det var säkerligen ett bra pris.

Hej hopp!
är det verkligen värt det? går ju aldrig igenom besiktningen heller.. om du ska byta allt det som Gunneriusson nämnde så är det billigare att handla en 325a direkt, enligt mig
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
sälj din 316 köp en fin 320 o släng in 325 motorn.... d går att hitta en fin 320 för inte mycke pengar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.