|
|
|
|---|---|
|
Jag har byggt en T-23 rod med en 3L Bmw sexa från -76 Bekymmret är att olje filtret är flyttat och det gamla filtret och hållaren har bytts utt mot engångs filter med slangar från blocket till filtret. Vid prov start så skött jag ur botten på filtre pga av det höga trýcket. Ha därför provat med grövre ledningar till och från filtret uten framgång. Ombyggnaden är nödvändig pga plas brist. Uppe vid toppen har jag kopplat en mätare och vid tomgång så är det där ett tryck på 4-5 bar trycket stigger till 9-10 bar vid högre varv. Även utan filter med bara en slang istället för filtret så blir trycket det samma. Jag har kollat reducerings ventilen vid olje pumpen och den verkar funka. Behöver jag ha någon tryck reducerare mellan pumpen och filtret eller mjukare fjäder i pumpens reducerings ventil? Jag är tacksam för alla svar att förslag. Har någon en bra ide så nås jag dygnet runt på nr. 070-26 28 303 Mvh Johan Olofsson | |
|
På den motorn (M30 kallas den) sitter orginalfiltret i en "plåtburk" som du säkert vet. Du kanske måste ha tag på en sådan och sätta filtret i och ha slangar mellan motorn och burken? Att sätta tryckreducerare eller att sänka oljetrycket låter som en DÅLIG ide, dessa motorer är ganska känsliga i topplocken/runt kamaxeln, oljetrycket behövs för att få ut oljan överallt. Stabilare filterkonstruktion är nog bästa lösningen. Grattis till ett bra val av motor för övrigt.. Måste låta underbart med 3xWeber! mvh Johan Länk |
|
|
Tror nog ändå att det är reduceringsventilen som trilskas. Den lösningen du har valt, funkar ju på andra håll. |
|
|
Byt filter till ett som håller, minns att chrysler har ett filter som har beteckningen HP-1 som tål fullt tryck och flöde. Passar inte adaptern så säljer Dalhems en som passar ! ----BMW ///M3--- |
|
bmwracing |
9-10 bar är ju inte normalt! Mer än 4-5 bar ska du inte ha. |
|
Hej, Låter som en kul ide, har du några bilder på bygget? Fullt ös spar tid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.