AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
773

Vilken låda?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hur vet jag vilekn växellåda jag har i min bil? Bilen är en 728-96 med steptronic låda som jag tror har 5 växlar plus en överväxel.

Med vänliga hälsningar Patrik A
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Kolla länken: Länk

Det borde vara en 5HP24 låda du har. Steptronic funktionen ligger endast mjukvaran, så samma låda kan användas som i bilar utan. Den har ingen överväxel. Däremot upplever man det kanske så eftersom momentomvandlare ger en viss steglös utväxling på varje växel, samt att lådan har lock-up funktion.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej..

Tack för snabbt svar men jag undrar isåfall två saker till.
1 När jag ligger i femmans växel i automatläge och kommer upp över 120km/h så "känns" det som ytterligare en växel går i och varvtalet sjunker med en sisådär 5-600 varv.Är det momentomvandlaren eller?

2.
En go vän köpte en lika dan bil som mig fast utan steptronic-låda, menar du då att han skulle kunna på nått sätt uppdatera programvaran i sin låda för att få steptronic och dessutom få samma mjuka växlingar som jag får i min?

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
1. Det är lockup funktionen som aktiveras. Momentomvandlaren låses mekaniskt för att öka effektiviteten. Detta sker vi ca 90 km/h på min, men det är väl olika utväxlingar.

/Jonas
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Används den inte till något annat;momentomvandlaren?

ja
294
ja73
Ja, den fungerar ju ungefär som kopplingen på en manuell, fast mjukare, slirar lite.

Läs

Länk

/Jonas
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Men allså.. Det är ju en vanlig visko-koppling som man hittar på alla automatare, det kan väl också kallas för en momentomvandlare men jag vägrar att tro att det är den som sänker varvtalet på min motor när jag ligger o 120km/h

ja
294
ja73
Nej alltså, lockup funktionen får den att sluta slira helt, och då sänks motorvarvet lite.

/Jonas
po
1.178
powertoy
528i -82
Utan att gå för djup på detaljfunktionen så har en momentomvandlare tre huvud delar: Den främre rotordelen som fysisk har kontakt med vevaxel. turbindelen som har kontakt med ingående axel i vxl-lådan, samt en s.k. stator som är en frilagrad skiva med ledskenor på som sitter mellan rotor och turbin. Beroende på turbinens varvtal länkar statorn om oljans angreppsvinkel mot turbinens blad. Detta får momentomvandlaren att fungera som en steglös växellåda.
po
1.178
powertoy
528i -82
Varför inte låta andra förklara, (som gör det bättre än jag):
Kolla länken: Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Powertoy.. jag tyckte det var en utmärkt och logisk förklaring.. Nu ska jag inte fråga mer om detta.. alltså;jag är helnöjde.

Tackar tackar :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.