AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.326

Säkringsfundering E34.

Sitter och funderar på det här med säkringarna i en E34:a.
På vissa står det typ 10A 32V vilket innebär att det inte är vanliga som man köper på macken eller?
Jag menar jag har ju normalt 12V i bilen.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
jp
27
jps
525 TDSa touring -92
det betyder att säkringen klarar upp till 32 volt:
man använer samma säkringar även till lastbilar med 24 volt och dom laddar ofta uppmot 28-30 volt
Vänta nu.. Menar du att det är vanliga säkringar som är avsedda för 12V som ska användas?

kn
310
knudi
535i -92
volten kvittar det är ampere som styr

Once a beamer allways a beamer
Om voltantalet kvittar så varför har man olika voltsystem?
Vanliga bilar har 12V och lastbilar har 24V.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
för man inte lika många ampere för att uppnå ett visst watt-tal.
Lars
Utvecka gärna det.

bu
21
butte
525iA Touring-95
Det handlar om effekt vilket är produkten av spänning och ström
P=UxI

Ok, således behöver man 32V:s säkringar i min 12V:bil?

Snälla. Förklara gärna så man förstår.

Fråga BOSSE BILDOKTORN
bu
21
butte
525iA Touring-95
Ser ingen anledning till att du skulle ha det, generatorn levererar ju enbart 12V

Men hallå!
Jag ställer en serriös fråga och vill då ha ett ordentligt svar.

Bildoktorn, jodu...

Kom igen nu, sååå jobbigt är det inte att skriva några rader.

Jag vet att generatorn levererar 12V men som sagt.. Varför finns det då säkringar i min box på 32V???

Micke Olsson:

Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
om man vill ha en 100 watts lampa så kan man:
1. 32v(u)*3A(i)=ca 100w
2. 12v(u) * 8A(i)= ca 100w
om man vill sätta ditt en säkring så kan man i fall 2 tänka sig att sätta en 10A den klarar strömförbrukare i fall 2 till 120w om man sätter den i 32v system som fall 1 skulle den klara strömförbrukare upp till 320w.
Mvh Lars --- El är inte min starkaste sida...
JO
123
JOP
535i E34
Den angivna spänningen visar maximal tillåten spänning på det system som säkringen får användas i.

T ex, om du kollar på en liten glasrörssäkring så kan den vara stämplad "T1A/250V", fast typen ofta ingår i system med spänningar på bara 3-10 V.
Detta betyder att den är trög, brinner av efter X sek vid en last av 1 ampere + 10%, och klarar av att bryta spänningar upp till 250 Volt (vid överlast).
Om man skulle försöka använda denna säkring i ett system med 1000 Volt, så är det troligt att den inte skulle orka bryta vid överlast. Det skulle i stället tändas en ljusbåge mellan säkringens poler.
Alltså; Om du vill så kan du ta säkringar av den typ du har i en husinstallation & använda i bilen, men inte tvärt om...

/JOP

Friskt Kopplat, Hälften Brunnet.
Du kan lugnt använda de säkringar som finns på macken, hos Kneponomen eller var du handlar. Det är strömmen (A) som avgör "storleken" på säkringen, bilsäkringar har även standardiserad färg som är kopplad till strömmen. Provspänningen som märks på många elprodukter är den maximala spänning som produkten kan hantera säkert, de kan i princip användas på allt upp den denna spänning men inte över. Samma sak gäller vanliga strömbrytare, reläer, kabelisolering mm.
Om du kollar på elpropparna hemma så ser du att de är märkta med 500V, men du har bara 230V i elnätet.
Jämför med t.ex max tryck eller max hastighet för däck, man måste ligga under dessa.

FP
Ok, så att det står 32V på mina säkringar är bara ett maxvärde.
Det var lite som jag trodde men vill bara få det bekräftat.

Tack alla för svaren.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.