|
|
|
|---|---|
bilbmw750ia |
Hejsan! har bytt tändstiften på ena sidan idag å alla stiften var oljiga vad beror de på bilen går fint å jämnt på alla sätt å vis vrför oljiga? både på gängorna+ porslinet. mvh |
Paap Reeder |
Hej! Sannolikt enbart åtdragna för hand - p g a att det är för trångt för verktyg. Stiften på en M 70 SKALL dras enligt momenttabellen.... står det på mina microfiche. MVH /// Paap R |
bilbmw750ia |
ok! de är väll ingen fara ja menar går den sämre å tappar hk om man bara drar ått dom för hand bosse bildoktorn sa ju att man skulle dra dom för hand tills de tog stopp sedan spänna dom i från kl 1200 + 1203 räcker de på en 750ia ? Mvh |
|
Himla listig den där Bosse B ;-) Tyvärr glömde han att säga att det finns en praktisk verklighet också: Om man på en aluminiumtopp inte har möjlighet att snurra upp gängorna med ett rensverktyg först, så är ju vardagen den att stiftet kan gå ganska trögt att skruva i. Även med lite olja eller pasta på gängorna så kan det vara svårt att avgöra när man nått botten. Många stifttillverkare brukar ju också rekommendera att man drar åt ett kvarts varv, Så Bosses råd tror jag gäller stift som inte har någon packningsbricka, (tyckte det var sådana han hade i programmet) |
|
|
Bosses tips funkar bra på vanliga skrothögar där det inte är så noga. typ vanliga raka 4or o dyl. Nu är det ju så att en momentnyckel visar väldigt fel beroende på om gängan+stiftet är oljigt , smutsigt eller rent och helt utan olja. Detta kan man lätt testa med en digital momentnyckel , lite järnskrot och en oljekanna. Gjorde sådana test då jag arbetade på SKF , och man vart extemt förvånad över hur fel en momentnyckel modell dyrast (digital sandvik) kan visa fel beroende på smörjmedlets existens eller inte. Skall man dra med moment skall alla gängor+stifta vara lika oljiga eller lika rena ananrs blir det helfel , det gäller särskilt toppar å annat där momentet anses vara viktigt. Det man egentligen vill mäta med momentnyckel är ju trycket mellan anlägningsytorna , och det kan bli mycket missvisande. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Japp, jag gissade rätt om bosses 3minuter, Det gäller bara stift med konisk tätning. Se länk: Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! BOSCH förklarade för mig att det viktiga är att man drar så "tätringen sätter sig". Drar man mer "sträcks stiftet i gördeln" och värmetalen förändras drastiskt. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.