AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.673

E46, 328, 325 och 330 (touring)

Hej
Är det någon som kan ge mig lite input på skillnaderna mellan de olika motorerna rent upplevelsemässigt.
Är 328 och 325 utrustade med samma motor, är det samma drag etc?

När man kollar runt tycker jag att 328 är väldigt dyra jämfört med t.ex 325 och 330 Borde inte priset gå ner lite när det kommit nya modeller?

Vill gärna komma in i BMW klubben...
Hej,

Jag har väl begränsat med input då jag inte kört vare sig 325 eller 328, men väl 528, och har dessutom en 330 Touring.

Mellan 2.8 och 3.0-liters sexorna är det så stor skillnad att det inte låter sig beskrivas i ord. Jag tycker att motorerna har helt olika karaktär. 3-liters motorn är en närapåfantastisk maskin och är oerhört mycket mer attraktiv än 2.8:an. Detta skall dock tas med viss reservation då jag ju bara kört 528, men den motorn upplever jag som betydligt mer "gubbig" i karaktären. 330 är verkligen inte gubbig.

Jag håller med dig om att prisdifferensen mellan beg. 328 och de beg. 330 som kommit ut på marknaden är väl låg.

Jag kan verkligen rekommendera 330:n. Har nu haft bilen i snart 4 månader och har fortfarande inte hittat en enda dålig sak med bilen!

Hlsn

Stefan L
Mi
542
Micke R
328i -98
Hej!

Jag kan bidra med det andra perspektivet eftersom jag har en 328 men kört väldigt lite 5-serie och ingen 325:a.

Jag tycker att 2,8:an har ett oförtjänt dåligt rykte, den är riktigt trevlig. Den har en karaktär som ger mycket god drive-ability (god nog för ban-körning). Man kan inte jämföra en 2,8 i en 3-serie och i 5-serie. För det första är det olika svänghjul, 5:an har ett större dubbelskivigt hjul vlket ger en "segare" motor + att växellådan sannolikt inte är stegad på samma sätt.
BMW-bilar skiljer sig ofta på många små sätt, exvis har endast 328 (och 330) 1 cm smalare hjulbas än andra E46:or.

Så om du funderar mellan 325 och 328 finns det sannolikt mer än bara karaktären. 2,8 kan sammanfattas som jävligt stark och för en hobby-racer-förare är ett starkt vrid viktigare än spets på topp. Med andra ord bör man kanske testa Camaro Cup innan man tar Porsche Cup vid hornen?!

330 har jag tyvärr inte kört än, det skall bli kul att jämföra.

Mvh / Micke R
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Har en kompis som har kört både 328 och 528 och 330xi....och han tyckte att 528an kändes betydligt segare än 328an.Mellan 328an och 330n tyckte han det inte var så stor skillnad.330n var fyrhjuls driven så det kanske inte var en så bra jämförelse.
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Hej,

E46 325 ersatte vid årsskiftet 328, som i sin tur ersattes av 330. Om jag föstått BMW rätt har 325 och 328 samma motor (det har ändå aldrig stämt mellan beteckningar och literstorlek på motorn). Jag har själv en 325 Touring som jag är väldigt nöjd med - bra drag, härlig gång och väldigt stabil (som för övrigt de flesta BMW). En kollega till mig har en 330 och självklart skulle jag ju gärna haft den istället, men jag tyckte den var lite onödigt dyr. 330 är inte så annorlunda i sin karaktär mot 325. Självklart mer drag och starkare och snabbare, men den är inte brutal som t ex M3. Om inte pengar är ett problem - köp 330. Ett bra alternativ är 325 med sportchassi, schyssta fälgar och däck, sportstolar, HK stereo mm.
Rogge, Du har inte förstått saken rätt! 325:an har en motor på 2,5l medan 328 har en 2,8 litersmaskin.Däremot är antalet hästkarafter lika mellan modellerna. Gällande motorkaraktärer föredrar jag motorer med lite spets. 328/528 har ett linjärt effektflöde utan spets. Däremot har de mindre sexorna på 2,5 (323, 523) samt 2,2 liter (320, 520) en trevlig livlig karaktär. Dock är de inte lika snabba som sina större bröder. 2,0 literssexan är på tok för klen på låga varv för att vara rolig att köra.
Ro
135
Rogge
Bjoerk: OK. Tack för upplysningen.
Mi
542
Micke R
328i -98
- bjoerck och Rogge.

BMW:s motorbeteckningar är minst sagt förvirrande. ;)
Det handlar inte bara om hästar och moment samt liter utan även vilken kaross de sitter i. En 328i E46 har samma antal hästar som en 325 E46 men en 2,8 har mer vrid. Sannolikt pga den större volymen.
En 325 E36 har också samma antal hästar men sannolikt mindre vrid än en 2,8 i samma kaross.

Lägg därtill att 323 var en 2,5 med 170 hk?

Min teori är att man måste provköra de olika motorerna för siffrorna säger bara halva sanningen. Jag skall vid tillfälle panta min bil mot en tur i en 330i, det skall bli kul att jämföra. Jag lovar att återkomma i ärendet!

Mvh/ Micke R
Med Micke R:s input ang. skillnaden mellan 328 och 528 så kanske mina tidigare refererade intryck skall tas med en nypa salt. Klart är dock att 330:n har en av de absolut trevligaste motorer man kan tänka sig på "rätt" sida om halvmiljonstrecket. Ta en provtur så tror jag ni håller med.

Stefan L
Ro
135
Rogge
Hej alla,
Det låter som om det vore på sin plats med jämförelsetest mellan samtliga 6-cylindriga BMW i respektive serie. Tips på ett nytt reportage till BMW Power?!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vilken härlig diskussion!

Mitt råd: provkör och känn efter själv! Det är tydliga, men rätt subtila skillnader mellan motorerna och det är mycket individuellt hur man uppfattar dem.

Min åsikt: 1. 330. Som min fyrhjulsdrivne 330-kollega skriver här ovan är den en betydligt fetare upplevelse än gamla 328 och slår även 325 ordentligt på fingrarna om man gillar att köra bil. Merkostnaden på 50 000 jämfört med 325 för ny bil kändes mer än väl motiverad när jag valde.

2. 325. Rackarns trevlig bil som jag spontant uppfattar som mer sportig än 328, kanske för att den har lite mer spets och är lite mer varvvillig. Men den saknar det där lilla extra som framkallar fåniga leenden när varvräknarnålen passerar 4000.

3. 328. Hemskt fin motor, duger att köra med både till Konsum och på Autobahn men i mitt tycke lite väl slätstruken i E 46 (den var roligare i E36 av ngn anledning). Det går fort men märks inte på samma sätt som i 330. Drar dessutom mer soppa än 330, om det nu har någon betydelse.
pasard
Skillnaden mellan 328 och 330 är betydande, framförallt är karaktären på motorerna helt annorlunda.
328:an får man köra på gammalt BMW-vis, dvs varva ordentligt innan kraften kommer. 330 däremot har ett vrid redan från låga varv som sen bara ökar (helt underbart :-)). Jag kan bara lovorda 3-liters motorn, det är det bästa jag har kört. Prisskillnaden mellan 325 och 330 är väl 'bara' ca 40' vilket på hela köpesumman inte blir så mycket. Go for 3 liter!
Många intressanta synpunkter.
Men om man frångår min käpphäst att alltid sätta motor i första rummet.
Ekonomin spelar ju alltid in, skall man då välja en svagare motor för att få t.ex sportstolar, läder och annat lull-lull på bekostnad av motorn?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej.
Instämmer. Nej. Har enbart komfortpaketet i min 330 och saknar egentligen ingenting, vilket jag kanske trott att jag skulle göra. T.om. de vanliga stolarna som alltid för kritik för att vara små är jag nöjd med, och då är jag ändå 188 cm och 90+kg. Motorn uppväger allt.

Stefan L
bl
2.294
blixten
325i -88
330xia, frågan är om det inte är fyrhjulsdriften som gör att din 330 drar såpass mycket bensin som den gör, tror inte att det är steget mellan 328 och 330 som gör det. Efter att ha provkört 330xi är mitt intryck att bottendraget är suveränt men att orken tar slut lite när man kommit upp i varv, saknar lite grann spets. Men jag tror att det helt hänger på programeringen. Dessutom tyckte jag att det kändes lite knepigt med gaspedal "by wire". Men det är ju en väldans bra bil inte tu tal om saken.
Jag har precis stått inför samma val dvs mellan 325 och 330. Jag ville absolut ha en svart kärra och BMW hade lite 01-or som man kunde pruta rätt friskt på. Jag valde till sist en 325a. Anledningen till valet var att jag inte upplevde prestandaskillnaden som speciellt stor. Dock kan jag lugnt säga att 330 är det skönaste jag någonsin kört. Mycket av det beror på motorljudet som är helt enastående. Speciellt på låga varv låter motorn nått helt fantastiskt. Upplevelsemässigt måste 325an varvas mer än 330n. 330 känns mer som en 8:a och drar fint över hela registret. När jag körde (ca 40 min) tyckte jag att upplevelsen inte var helt olik jaguar xk8 (automat i och för sig). Det märks helt klart att motorvolymen är större. Eftersom jag valde 325an i alla fall kanske ni undrar varför. Anledningen är helt enkelt att jag inte anser att merkostnaden motiveras av motorljudet. Prestandaskillnaden är dessutom så liten. Dessutom gillar jag att varva motorer. Jag hämtar kärran nästa vecka så vi får väl se om jag ändrar mig.
bl
2.294
blixten
325i -88
330xiA, den ökade förbrukningen med fyrhjulsdrift härör inte i första hand från den ökade vikten utan från transmissionen. Det är ett känt faktum att fyrhjulsdrift "stjäl" effekt vilket visar sig i högre bränsleförbrukning, detsamma gäller även tex luftkonditionering.
pasard
330xiA,
jag håller på med att köra in min pärla så jag har inga tillförlitliga uppgifter på förbrukning. Just nu ligger det dock klart över litern i snitt men då handlar det om statskörning så det är inte så konstigt.
Det där med chippning är intressant, jag har fått uppgift på att chippningen på en 330 endast ökar gasrespons samt höjer gränsen för varvtalsregulatorn med ca 500 rpm. Har du något info om detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.