AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.942

Varför fugerar inte värme/kyla som det ska?

Jag hade problemet att jag fick bara värme in i kupen när jag startade fläkten, så jag följde mekartipset här på sidan om att rengöra värmeventilerna.
Efter jag satt ihop allt som det skulle vara igen så får jag bara kyla, nu kommer det ingen värme alls.
Jag har kollat säkringar och kan inte hitta något fel där, så jag undrar om någon vet vad det kan vara?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ventilerna har ställt sig i läge "stängt".
titta ochså så att du har spänning fram till ventilerna!
inte alltid det hjälper med rengöring , magneterna kan vara "slut" ochså , eller avbrott i spolarna.

"Två ton annars får det vara för min del"
kwthai,,,,,jag hade samma fenomen på min 735 och jag köpte en ny vattenventil och satte dit,,,,funkar fint nu.
Det var i.of. ingen billigt pryl men det funkar som det ska nu.
Ventilen kostade 2400 nånting kr......(suck i börsen men tanten klagar inte på bara värme i bilen)
Wadel jag har kollat spänningen fram till både ventilerna och den lilla motorn som sitter under ventilerna det var helt dött.
Kollat säkringarna i dosan som sitter i motorutrymmet och kan inte se någon som är sönder eller ärgad.
Finns det något relä som styr detta eller??
Jag hörde någonstans att det skulle finnas säkringar under baksätet också stämmer det??
Är det möjligtvis någon som vet vilken säkring/relä som går till dessa ventiler?? (min tyska förståelse är lika med 0)
kwthai,,,,säkringar och reläer under baksätat är till fönterhissar och sånt,,,,,,,,
Jaså så där sitter säkringar och reläer där??
Tack för tipset.
Är det möjligtvis någon som vet om det finns en säkring eller relä till värmeventilerna och var exakt dom sitter isåfall.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Den mittersta kabeln som är liiiite tjockare än de andra på värmeventilerna , det sitter ju tre stycken , den kabeln får +12v från ac-styrmodulen i coupen.
den tar sin +12v från den lilla kontakten på styrmodulen där det sitter två ELLER tre kablar beroende på årsm. och modell på kliman. kan vara fel på microswitchen i ac-modulen.

de andra två får sin konstgjorda jord från databoxen som sitter
bakom fläktstyrningsboxen (varvtalet) bakom torpedväggen inne i coupen.
den boxen sitter i 2 kontakter på varje sida ! så slit inte utan lossa kontaktern både från förarhållet och passagerarhållet.

spänning skall du altså ha mellan stift 2 TILL 1 OCH 3 på värmeventilen. annars är det elfel. (också)

lycka till !

Tack för tipset, jag ska ut och mäta lite idag igen och är det något elfel så får jag vänta med det.
Jag vågar inte riva i det själv utan får lämna iväg den för det, och det har jag inte ekonomi till just nu.
Ska iväg och resa i 3 månader snart och behöver fickpengar till det.
Men tack för hjälpen.
Tack för alla tips demolitionman och wadel, jag hade gjort fel när jag kollade spänningen till värmeventilen där gick fram ström till ventilen vilket tyder på att ventilen är kass och här på BMW vill dom ha 1415:- för en ny.
Samt att cirkulationspumpen som sitter under värmeventilerna den går inte i heller om ventilerna inte funkar, jag fick också reda på att det är väldigt sällsynt att det är t.e.x elfel eller fel på reglagen som du ställer in värme eller kyla inne i kupén.
Så när man har pengar så får man köpa ny värmeventil och byta, om inte någon har en fungerande för ett hysat billigt pris och sälja till mig.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag hade samma problem och köpte en ventil på skroten för ett par månader sedan och nu fungerar allting perfekt. Har för mig att de tog 400:- eller något sådant för ventilen.

I ETK ser det ut att vara samma värmeventil till E32 och E34, så det bör inte vara några problem att hitta en.
Jag ska kolla vad skrotarna här omkring tar för en sådan, en fråga till dig Osprey.
Vad är ETK för något, är det något slags schema över bilmodellen eller??
Och hur får man tag på ett sådant isåfall??
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
ETK är BMWs reservdelskatalog på CD (det är den de brukar bläddra hos BMW-återförsäljaren när du köper delar), den finns t.ex att få tag på via Direct Connect och kanske även Kazaa...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man kan ha lite olika ventiler , tex är ventilerna inte likadana i de 7 seriebilar jag mekat i men alla passar endå till alla om man byter slang eller kapar/förlänger nån av slangarna.
går också ta från bmw540 och säkerligen flera modeller.
"samma skit" :-) nästan ivf.

BMW Kungen
Har också värme problem på E38:an, höger bak på golvet kommer det nästan alltid bara kyla resten av bilen är rätt temp... kan bli lite kallt om fötterna där ibland.

Mvh
/// Kungen
__Letar en IX__
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.