AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
660

Köpråd M5 -92

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

En släkting ska kolla på en M5 92:a imorgon, är det nåt speciellt man ska kolla förutom det "vanliga" med rost o sånt?

Tacksam för svar!

///
Nicke
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Då det är bilar som ofta går hårt kan ju bussningar / leder i fram och bakvagn vara vettiga grejer att kolla.

Sedan naturligtvis hur motorn går och hur den är servad.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Kanske en dum fråga men... Hur kollar man dom grejorna?
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
Bussningar & stag är väll standar på E 34 ( M5 VÄGER NÄSTAN 1.800 KG ) , servis bok kanske och rasel från växellåda .... mvh lars
Rosten behöver ni inte kolla. E34 rostar inte. Mycket bra rostskydd på en så gammal bil...

Rosten är dessutom billig att fixa.

Kolla stötdämparna om det är en 3,8l, för de fungerar elektroniskt och fylls med servoolja. Mycket dyra att byta ut. 1dämpare kostar 1.000euro i Finland. ca 9.000kr.

Växellåda: Den ska vara fri från skrapljud. Växlarna ska gå i utan problem då motorn är varm.

Motorn ska man kolla som andra motorer. Kolla efter missljud, och var noga med att motorn levererar kraft genom hela registret. Speciellt vid 4000rpm ska det komma nästan en "turbo-knuff".

Kolla under bilen, där finner du oljeleckage. Olje läckage från motor kan vara så lite som en dålig packning. Samma växellåda och bakaxel. Min bakaxel och motor var inte helt täta, BMW bytte några packningar, och det blev inte nämnvärt dyrt.

Bromsarna är alltid bra att kolla, rätt dyra på M5, kolla att bromskraften levereras jämt, hade stora problem med detta på min förra M5 -91. (Bilen slingrar sig då du bromsar) obs! (detta kan också bero på dåliga stag, bussningar och leder)

Kolla att elektroniken funkar, tråkigt med en fukt biten bil. Jag kan lova att man aldrig orkar fixa dessa små elfel:)

Kolla baklucka, golven inne i bilen efter fukt.

-Servicebok är ett +!
-Kolla milen, kan inte förstå att en bil köpt -92 skulle t.ex endast gått 10.000mil... Inte då bilen kostat 600.000kr ny. Dyra "familjebilar" har en tendens att användas. -911 tar man ut till helgen, inte M5'an. Dessutom tycker Tyskarna om att cruisa på Autobahn.

Annars är modellen att rekommendera! -Inte så dyr i drift som många anser. De flesta delar är lika som övriga E34 modeller, endast vissa delar är speciella för M5.

-Har jag glömt nåt nu?
-Säkert massor.

MVH
andreas

-We can't stay here, this is bad country!
Nike : Jag svarar här istället för på mailen..

Talare ovan fick med det mesta.. dock så kan det förekomma rost under listerna på dörarna (Sitter små lister längst ner), kan va svårt att se för man tar inte gärna bort listerna (är ett helvete att sätta dit dom sen), dessa lister kan också torka ut och då kan de skava på lacken när man stänger dörren (hände mig), så är listerna dåliga ska de bytas direkt (kostar 460 kr st + lack!).

Det är nivåreglering på dessa bilar och det är inte alls billigt att byta, på min hade jag bara bak som tur var för dämparna fram var helt slut..
Det ska sitta en svart burk i motorhuven (längst fram till vänster på 3,6L ialla fall), i den ska oljan till servo och dämpare fyllas på.. Öppna burken och kolla hur det ser ut.. Är det nästan tomt i burken kan det bero på läkage (inte billigt)..

Kolla så att styrningen ej är glapp, kan då vara styrsnäckan som e slut eller behöver spännas... Om den är trasig kostar en ny 12800:-, att spänna kostar typ 300 :-

Ja kolla efter oljelekage, om t ex oljetrågspackningen är slut så måste man lyfta motorn för att få på en ny packning har jag hört...

Bussningarna bak är ofta slut, märker man när man spinner t ex då hoppar bilen, testa å släppa kopplingen lite snabbt på 1:an några gånger och lysna efter dunk i bakaxeln...

Kolla alla skärmkanter osv så den ej är krockad...

Testa så att Check kontrollen fungerar genom att t ex öppna bakluckan när bilen är igång, ska då plinga och stå att bakluckan e öppen..

Kolla så att bilen går rakt och inte drar åt sidan när du kör.. det gjorde min och vi lyckades ej fixa det även fast vi gjorde hjulinställningar m.m

Bromsa och känn om det skakar i ratten eller drar åt sidan..

Kolla skick på däck, kostar ju lite att köpa nya.

Stå still på tomgång och öppna dörren, lägga i friläge och släpp kopplingen, låter det då illa från vxl-lådan så är det slut urtrampningslager eller så är det bottenstocken...
Fråga när koppling var bytt senast.. kostar 7-8000 :- att byta, ska försvisso hålla länge men det beror ju på hur man kör..

Om det är AC så testa att den verkligen fungerar, om inte så kan man pruta rejält då det kan vara dyrt att fixa...

Kolla så att kablar och sånt till t ex lysena fram ser orginal ut, så det inte är bytt, kan då bero på brand eller krock..

m.m m.m...

m.m m.m

/Jimmy
Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag skulle om jag var osäker ta med bilen till en M-station, se mitt inlägg Länk eller be någon kunnig se över bilen noga före köp.

Det finns som sägs ovan en hel del punkter att kolla, är det en 92 (3,8) med nüburgringpkt. finns kanske än större anledning att noga kolla stötdämparna, systemet från Boge är ju inte billigt att reparera.

Kolla kvitton och S-bok, åk till Bmw och kolla mot dess dator, kostnad ett par hundra lappar. (går i datorn att kolla vad som är gjort i inte bara i Sverige utan även i ex. Tyskland och vid vilka mil, det senare kan också ge en hint om mätarställningen verkar rimlig). S-stämlar som inte går att verifiera är väl just värda trycksvärtan.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.