|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur mycket reserven rymmer på en 740ia -93:a som har en 90 liters tank?? Det är nämligen så att tankmätaren sjunker väldigt snabbt jämförelse hur långt jag kört plus att när jag tankar så får jag inte i så mycket som det skulle gått i tanken om man går efter färddatorn och tankmätaren. | |
Svärd |
Om du menar hur mycket det är kvar när lampan tänds så har jag för mig att det är ca 8 liter. //Martin |
|
Jaså!! Då stämmer antingen inte min färddator eller så har dom bytt till en mindre tank på bilen, för jag körde så lampan lös och tankade fullt och fick endast på 71 liter det skulle ju betyda att jag hade 19 liter kvar isåfall. Konstigt mycket skumt. |
|
|
Nu får ni alla slå mig med spö, men jag har för mig att BMW har haft en policy att du skall komma ca 100km sedan lampan för reserven tänds. Någon som kan bekräfta eller dementera? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
Svärd |
Hmm, jag kan ju komma ihåg fel också. Kanske är 18 liter?? Står i Instruktionsboken har jag för mig, men den har jag i bilen... //Martin |
|
Det kan ju vara så att den givaren du har i tanken är "kass"....den har väl lite motstånd och elektroniska prylar som kan ge sig....kan ju bero på det, bara en tanke.... Peo |
|
|
Ja någonting verkar ju lite galet, jag får väl kolla det när jag har möjlighet och pengar till detta. Jag har lite annat som har högre prioritet just nu, men tack för all hjälp och svar. |
|
|
Jag testade att köra min torr. Färddatorn i visade att det var -4km på distans när det blev stopp. Kan ju iofs. skilja från bil till bil. Min taklampa tänds ivf. när det är ca 60-70km kvar på distans. Har 102 liters tanken. Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk |
|
| Jag ska testa och köra den helt torr någon gång när jag tankat fullt, och se vad resultatet blir. | |
|
ja har för mig att det ska vara 7l kvar när lampan tänds fast ja har råkat ur för soppatorsk utan att den har tänds huuuu otrevligt att stå mitt i Trosa med en 7'a och tanka från dunk |
|
Ras.mus |
Kan det inte vara så att du inte tankar den full? I våran gamla 518 skummade bensinen upp så att slangen sa stopp när det gick i 10-12 liter till! Sen fick man köra manuellt med handtaget de sista litrarna om man ville ha den full. Vet inte varför men bensinen skummar ur slangarna, det flödar inte laminärt och snyggt. Kan det måhända vara på grund av de smala blyfri-rören på handtaget? |
|
Ras.mus jag tankade sist fullt den slog av som det brukar göra sen tryckte jag ytterst lite manuellt men det slog av i alla fall så jag fick stå hur länge som helst för att få på de 2 sista literna. Men det är klart jag vet ju inte om det var helt fullt, jag tycker bara att när jag knappt kunde trycka manuellt utan att få stopp så borde den ju vara ganska full eller har jag fel?? Men jag ska kolla detta, nästa gång jag tankar så får jag väl tanka tills jag ser det i röret eller det rinner över lite. |
|
|
Ras.mus: Vad betyder "laminär"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lite värdelöst vetande jag hade en 80 liters tank i min 530 -93 det tog ca 2-3 min i full gas i 230 km/h att tömma reserven sedan fick jag ringa en taxi med en bensindunk!?! Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.