AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
672

Hjälp! Plödsligt startar ej bilen fastän startmotorn snurrar som f-n

Hej!

Har haft min 320i -90 i 7 år och den har alltid startat utan problem. Bytte SI-Batterier i morse och fick Varv/Bränsleförbrukningsmätare att funka igen, samt att jag nollställde serviceindikatorn och även detta fungerade som det skulle.

Har kört och stannat bilen under ett antal ggr i dag vilket fungerat felfritt. Tills jag nu i kväll skulle starta den och inte ett liv, annat än att startmotorn snurrar som den ska...

Någon som har tips på felsökning!?? Tacksam för svar...

/Janne

Svärd
Antar att resten av motorn följer med när startmotorn snurrar??

Min gjorde inte det och då var det några gummibussningar i startmotorn som var slut. Men det var ju till V8an men en tanke bara!

//Martin
Nej motorn snurrar men den tänder inte, provade även att bogsera igång den men inte ett liv.

Jag antar att det måste ha att göra med bränsle och gnista, men var/hur ska jag börja felsöka!?

Hörs det av bränsle pumpen när du drar på start motorn?

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Har inte tänkt på det, var hittar jag den och ev. relä till denna??

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
på min hade bränslepumpen kärvat. Samma beskrivning som du.
lycka till!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hade samma körigheter med min bil.

Se min dagbok i frilansargalleriet eller pröva "sök inlägg" för mer info om problemet!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Jar är inte så hemma på vilket år E36'an kom, men om det är en sådan du har så sitter den under baksätet, på vänster sida. Baksättet "rycker" du lös lite försiktigt.

Om du har en E30, sitter väl pumpen under bilen, eller? Det kan säkert någon annan bättre.

Då du vrider om tändningen, skall det höras ett svagt surrande från pumpen, har du inte det är det förmodligen den som är trasig. Relät sitter, på E36'an, under boxen med säkringar/relän i motorrummet. Törs dock inte säga vilket av dom det är. Men det är nog bra sällan ett relä går sönder. Snarare så slits pumpen ut.

En fråga bara:
Då du försökte starta motorn, hostade den till någon gång, eller var den helt stendöd?

// Björn
Tack till er alla för hjälpen, ska prova lite av era tips nu under dagen, fastän jag nu inte är någon supermekaniker.
Kan ju inte ge mig till att lämna in bilen, det finns ju roligare saker att lägga pengarna på...

Alien: Jag har en E30 (-90), E36 kom -91 tror jag. Svaret på din fråga är, nej den hostade inte till utan var livlös från början.

Återkommer i kväll om hur det gått för mig och hoppas då att jag åtminstone kommit ett steg närmare problemet....

be
21
beaver
520i-89
jag hade en 320i -86 som inte startade pga att det var glapp i kontakten till tempgivaren tror jag det var. iallafall en av kontakterna som sitter på termostathuset. mvh j

Att gasa e bra. Att gasa rätt e bättre
320racer
kunde vara en bra ide att kolla så den ger gnista. ta ur ett tändstift med tändhatten på och jorda den mot nåt. be en kompis vrida på starten, samtidigt som du kollar om det gnistrar. gör den det, lutar det nog mot bränslepumpen eller relät till densamme
Kollade i morse, vare sig soppa eller gnista. Efter koll lite här och där kom jag fram till att det var ett av de tre reläna som sitter under en plastkåpa på förarsidan i motorrummet. Tror att det var det närmast fronten (ett vitt, till vänster om de två gula).
Relät hade glappat loss..."TACK BJÖRN FÖR TIPSET" Skumt skulle nästan kunna tro att någon hade spelat mig ett spratt.

Hur som hellst så var det bara att trycka i relät och nu går den som den alltid har gjort, bra föutom att tomgången är ojämn.

Den vill ibland varva upp emot 1500 rpm, tror jag ställer en ny fråga angående detta. Verkar ju gå bra att få tips här...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.