|
|
|
|---|---|
|
En glidar rutt till helsingör idag höll på att haverera motorn. De 13 milen till färgan gick galant men när jag skulle åka över lyste tempmätaren elröd och mätaren slog på full värme. Fort som fan in till sidan o vad gör man. kollade vattnet det fanns nivå i påfyllnadskärlet. Väntade....väntade ... väntade . Plötsligt gick tempen ner och jag fortsatte men direkt gick tempmätaren upp på rött och lyste. Tog fram den s.k. Rep. handboken för att kolla om det står något men inte något. Ringde bärgningstjänst genom OK/Folksam de kom efter en timme i böljande värme utan skugga för jag vägrade flytta bilen. När han kom så var tempen på normal men redan efter några minuter lika dant igen........Larm hög temp. Dock inget larm för låg kylvattennivå för i kärlet var det lagom vatten till angivna streck. Jag misstänkte termostaten och den danske bilbärgaren misstänkte inget utan gav mig endast rådet att han bogserar mig tillbaka till färgan (för enligt honom ätr kostnaden i Danmark var rena ockerpriser gämnfört med Sverige om det var något allvarligare) och sen får jag ringa bärgare i Helsingborg under överfarten. Detta funkade perfekt men vilken fasa att se sin Guldklimp hänga genom hela Helsingör SAMT Helsingborg till BMW verkastad . Väl framme på BMW i Helsingborg Paulssons tror jag det hette så stod verkaren och slog armarna ifrån sig ---VI har inte någon möjlighet att ta den idag!!!!!!! ---- men efter att jag dragit min historia vad som skett (Det sägs att jag har rådjursögon??!!) så tittade de på det hela. Han bärjade med att hälla på 10 Liter vatten . DET ÄR SANT! Sedan körde han bilen med rusning och inget hände . Han satte på ACn inget hände först men seddan steg tempen . reperatören upplyste mig också att salngen från kondensatorn var glödhet när han kände på den. Vilket tydde på låg kylvattennivå. Men hur i h:e varför visade den inget larm på låg kylvattennivå? Han upplyste mig också att påfyllnadfskärlets nivå är missvisande utan man bör lossa dräneringspluggen bredvid påfyllnadskärlet och hälla i vatten tills det rinner över där???Mekaren upptäckte då också att elfläkten framför kondensatorn var död. snurrade på den och den verkade gå trögt. Hans bedömning var att jag kunde köra bilen hem utan att ha ACn på vilket jag gjorde och det fungerade bra temperaturvisaren låg stabilt och bra. Nu är frågan? jag har en månads Garanti på Bilen kvar och skall köra dit imorgon bitti. Vad skall jag mer be dem kolla förutom kondensatorfläkten? Motorn gick nog 4-500 meter med hög temperatur och den lät som en diesel. Och min fråga igen Varför i h:e lyste inte kylvattennivån? Detta blev en lång historia men jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att reda ut detta Är det ensast kondensatorfäkten eller? K-Jörgen | |
|
Om det är E39 du snackar om så är expansionskärlen kända för att inte hänga med så många år. Skall just till att byta mitt vilket jag hoppade över när jag bytte kylaren för nån månad sen. På min har nivåstickan slutat att fungera samt att den inte varnar vid lågnivå. Fick ingen varning när min kylarslang gick sönder. Har du nyligen gjort något arbete med kylsystemet? sexorna är lite kinkiga att lufta systemet på, men Hasso har skrivit ett mektips om det, " byte termostat och vattenpump". Mvh |
|
|
Ja det är 523:an Har inte gjort något bara ägt den i två månader. Kollat vattnet nån gång och det har alltid sett bra ut, kollade i serviceboken kylsystemet har aldrig kollats? när skall det göras den har sevats INSP2 i December K-Jörgen |
|
|
Nivå sticka finns inte på min får öppna och titta på nivån i kärlet. syns inte utifrån K-Jörgen |
|
|
Visade sig vara elfläkten som kärvat, och i min enfald trodde jag att den startade när motorn blev för varm. Efter bytet kör den igång direkt. Detta fel har troligtvis varit en längre tid (har ju bara haft den i 2 månader) vilket betytt att kylarvattnet har kondenserats och det har bildats en regäl luftbubbla i kylsystemet som gjort att nivån i expansionskärlet visat normalt trots att vattnet ångats bort. Men man kan undra varför: Tempen aldrig visat högre värde trots lite vatten i systemet. Det larmar ju om glödlampor är trasiga-dörrar är öppna etc MEN INTE OM ELFLÄKTEN HAVERERAR K-Jörgen |
|
|
Sände BMW mejl vad som hände och fick svaret: Bäste Jörgen, Tack för ditt mail. Det var ingen rolig historia du beskriver. Tempmätaren får sin signal från temperaturgivaren, vilken är placerad i en kylvattenkanal på motorn. Förutsättningen för att rätt värden ska visas är att det finns vatten runt givaren. Om vattnet försvinner och endast luft eller ånga omger givaren, kan den inte avge rätt värde för vattentemperaturen. I början av ditt mail beskriver du att tempmätaren visade att motorn var överhettad, varför man får anta att den har fungerat och vatten har funnits. Fartvinden när man kör kan räcka till att kyla motorn, varför detta fel kanske inte har upptäcks förrän du nu skulle på färjan och kanske fick stå med motorn på tomgång eller köra sakta under en längre tid. Möjligheten finns också att fläkten havererade först vid detta tillfälle, och alltså har fungerat fram till dess. De larm som finns är, som du skriver, i stort sett om glödlampor är trasiga eller dörrar är öppna. Övriga fel på bilen, t ex. den fläkt som var trasig, indikeras inte av denna display. Med vänliga hälsningar BMW Group Sverige Kundrelationer K-Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.