AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
940

Tankmätare/Färddator felvisning

No
1
Norbert
320iM -01
Hej!
Jag är en ny medlem här på forumet och hoppas att jag ska trivas.

Jo det är så att jag har en 320i M-paket 01 (E46) tillverkad april 2001.
Någon månad efter leverans började tankmätaren visa fel. Det yttrar sig främst genom att färddatorn (återstående körsträcka) plötsligt under kökörning visar ökande km-tal. På senare tid har även tanknålen visat för mycket bensin i tanken och efter ca 15 min körning har nålen återgått till normalt läge.

Felvisningen är alltid störst när man startar bilen efter att den stått still i mer än 6-8 timmar.
Då kan mätarnålen gå fram och tillbaka. Färddatorn liknar en ”enarmad bandit” där siffror snurrar fram och tillbaka.

Har haft bilen inne på verkstad (garanti) över 6 gånger utan resultat. De har bytt bägge tankgivarna 2 gånger, bytt Combi-instrument, gjort omprogrammering i styrdatorn etc.
Allt utan resultat. Servicekillarna på BMW Solna har talat med München och de trodde att omprogrammering skulle hjälpa. Men icke.

Det finns – enligt BMW – ett flertal bilar i Sverige med liknande problem som de inte kunnat hjälpa.

Jag har försökt söka på tidigare inlägg men ej hittat svar som är relevanta just för mitt problem.

Vore väldigt tacksam om någon har något uppslag eller kan hjälpa mig med mitt problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.