AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
899

konstiga bromsar på 325 ix

Hej.
jag var o kollade på en 325 ix -88 idag som hade problem med bromsarna. det var abs bromsar på bilen, och vid inbromsning så slåg bromsarna och det var dålig bromseffekt.. nästan som en "långsam" abs kan man säga...

någon som har en idé vad som kan vara fel på den?
dyrt att laga?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Slog det i pedalen? kan vara kraftigt slitna bromsar med sprickor i skivorna, det kan kännas som du beskriver. Så länge oken är friska så löser ett byte av skivor och belägg det. Antagligen fram det är problem, då dom får slita hårdare än bakbromsarna, men kalkylera med bromsbyte runt om när du prutar.

Sex på alla fyra, roligast så!
japp det slog i pedalen.. kunde inte se några sprickor.. men kan inte säga att skivorna såg fräsha ut..
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sprickorna kan vara svåra att se. Antar att det är ventilerade skivor på den? Farsan hade sprickor på insidan av dom ventilerade skivorna på hans Vectra, symptomen var precis som du beskrev, dålig bromsverkan och slag i pedalen.

jepp ventilerade bromsar.. kan ju finnas på baksidan som du säger.. kollade inte där, är lite svårt att se utan att hissa upp eller ta bort däcket.

tack för infon ska kolla upp det
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
kolla även så att skivorna inte har spruckit inne i mellan skivorna.

Jag menar så att skivan kan tryckas ihop. om du förstår mig..

Snart är livet slut.. Eller det kanske börjar när man blir pappa ???!!
japp.. det lutar ju åt att skiv och bromsbeläggs byte runt om..

vet någon pris på det till en 325 ix? det ska visst vara speciella skivor till den iaf.. dyrare än vanliga 325:ans?
sudden
om det duger med biltemas grejor så går det lös på ca 1300:- med skivor o belägg runt om.

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
När jag köpte min iX var bromsarna i bedrövligt skick också, belägg och skivor var helt slut. Symptomen var dels dålig bromsverkan, men också att ratten skakade kraftigt vid svaga inbromsningar. Vid kraftiga inbromsningar skakade ratten mycket mindre.

Eftersom man inte kollar bromsarna på 4-hjulsdrivna bilar vid besiktning (har inte varit hört talas om det) så är ofta bromsarna i dåligt skick om inte ägaren har lite självbevarelsedrift.
Du bör minst vara beredd på att renovera oken och givetvis byta bromsvätska!

BMW 325iX Registry Länk
Ok. tack för alla svar
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
iXer> Min Quattro med Torsendiff åker upp på rullarna varje gång jag besiktar, skillnaden mellan fram och bakhjul i rullarna är så liten att den inte på nåt vis skadar diffen.

Är iX-en känsligare, eller varför rullas inte den?

Mig gör det inget alls att dom kör den genom rullarna, vill gärna ha besked om bromsarna är undermåliga. Bättre att upptäcka det där än utefter vägen :)

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En 4wd med viscokoppling havererar om den körs på bromsrullarna (i vilket fall slits den fruktansvärt). Jag skulle bli helt vansinnig om de rullade upp min iX på bromsrullarna och de skulle få bekosta en ny fördelningslåda (inte billigt!!). Detta står klart och tydligt att läsa i deras papper, så om de propsar på att köra eran iX i rullarna så ge er inte förrän de läser innan till i sina papper. Jag har en kompis som fick käfta i 20 minuter med besiktningsgubben som absolut skulle köra hans Subaru Legacy Turbo på rullarna. Tillslut läste han (sur som ättika) i sina papper och fick backa.

Alla iX har ABS (lite kuriosa).

Pulsandet i pedalen kan också betyda att skivorna slagit sej. I vilket fall är det byte som gäller.

iX har samma skivor som rwd 325, det är oken som skiljer. Snåla inte på skivorna, de lever ett hårt liv och spricker de kan det sluta mycket olyckligt.

Kiip Spiiding!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Så iX:arna har visco? Är inte så hemma på BMW's fyrkafsare nämligen. Eller är det bara E30 iX som viscodiff?

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Alla iX har viscokoppling för fyrhjulsdriften, 525iX och Touring-modellerna inräknade. De nya Xi-modellerna vet jag inget om..

Om det var differentialen på hjulaxlarna du menade med "viscodiff" så är det bromsad diff på 325iX på bakaxeln, vilket jag tror det är på alla 325 och uppåt (kanske bara gäller E30?). Men den är inte baserad på viscokoppling (inte så vanligt vad jag vet).

BMW 325iX Registry Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
iX har viscobroms både i fördelningslådan och i bakaxeln (som är unik för iX). Det gäller alla utföranden av E30 iX. E34 iX har samma fyrhjulsdrift, men jag vet inte säkert om de har viscobromsen i bakaxeln.

Endast iX och M3 hade diffbroms standard när det gäller E30 (M3 hade givetvis lamellbroms).

Kiip Spiiding!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Menade givetvis mittdiffrentialen, den som på min heter "Torsten" :)

Hur är hållbarheten i BMW's fall? Vet ju att Volvo har haft endel bekymmer med viscon på 850 AWD'n och S/V70 mk1.
Är den lika känslig för skillnader på däckdim osv?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.