|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat lite på att byta upp mig och jag har en del objekt på gång. Ett par av de i bäst skick är dock lite vässade, frågan är om man skall förkasta dessa direkt? En har höjt effekten från 192 till 230 häst (enligt firman som trimmade) och en till 225. Min egen bedömning är att en E36 klarar detta effektuttag vad det gäller lådan och bakåt, men hur är det med själva spisen? Jag vet inte vad det är för åtgärder vidtagna, men man kan väl utgå från att kompressionen är höjd? Detta borde isf innebära att motorn slits betydligt hårdare och E36 är väl inte direkt kända för sina kraftiga toppar eller har jag fel? Bilarna har gått mellan 19000 och 22000 mil, är man dum i huvet om man lägger pengar på dessa bilar eller blir man en lycklig fartdjävul? Alla tips mottages tacksamt!!! | |
|
Antagligen är det väl i första hand kammar, motorstyrning, filter och avgas som är ändrade. Ev. kan även toppen vara bearbetad med det borde isåfall inte vara någon nackdel. Motorerna skall klara effektökningen utan problem. Bara den är rätt skött. Jag skulle nog själv inte ha något emot att köpa en trimmad bil men prispåslaget får inte vara för stort. Jag tror inte att kompen är höjd med tanke på att M50 redan har en hög grundkompression. Däremot kan toppen vara portad och polerad för ett bättre flöde. /Anders |
|
| Bör man inte räkna med att en trimmad bil oftast är lite busigare körd? | |
| Delarna bör hålla om bilen är hårt körd, men ändå skött på rätt sätt. En bil måste alltid underhållas oavsett om den är trimmad eller ej. En trimmad kräver dock i regel mer underhåll än en standard gatbil. | |
|
Den är säkert körd lite hårdare med, men om man sköter den så ska motorn klara av det extra effektuttaget. Dessutom den pesonen som lägger ut x antal tusen på att få ett relativt litet effekttillskott, är nog också en person som sköter sin bil väldigt noga. |
|
| Vad skulle man kunna tänka sig att serviceintervallen minskar med om bilen är uppfilad till 230 hästar? En uppskattning mellan tummen och pekfingret. | |
| Om du inte kör skiten ur bilen behöver du nog inte minska servicenintervallen något... | |
|
Personligen skulle jag aldrig köpa en trimmad BMW om det inte är ett kraftigt extrapris. Som någon ovan skrev så är antagligen bilen hårt körd och även om om bilen klarar av det så är det en nackdel jämför med om den fortfarande varit original och orörd. Det finns ju ett otroligt brett utbud när det gäller BMW, leta efter ett "orört" exemplar är mitt tips... roadZter |
|
|
"Behöver" du en trimmad bil? Vad jag menar är: har du tänkt trimma själv om du köper en som är original? Om svaret är nej - köp en original! Om svaret är ja (du vill trimma) köp en som redan är trimmad, det blir absolut billigast. Men börja isf med att ta kontakt med trimfirman och fråga exakt vad som är gjort och vad de rekommenderar för serviceintervaller etc. Sen ska de 230hk vara dokumenterade i bromsbänk/rullande landsväg för att de ska vara värt nåt alls. Snackhästar finns det gott om... Har han höjt effekten till från 192hk till 230hk bör han ha kvitton på minst 30.000:- om jobbet är gjort på firma. Kiip Spiiding! |
|
|
Alpina lämnar samma garantier som BMW på sina trimmade bilar. |
|
| Är ju lite skilland på en Alpina och en trimmad 325:a som en vanlig privat person har trimmat... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.