|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 520 touring -00 med 15" Styling32 och 205/65 däck. Klassiskt BMW utseende, men visst skulle det vara snyggare med 16" eller 17" hjul. Men hur mycket försämras komforten och bränsleförbrukningen? Och hur blir harmonin i bilen, den är ju trots allt relativt mjuk i fjädringen, hur blir det med hårda låga däck? Och till slut, hur är det med livslängden, kör ca 1500mil varje sommar och vill helst inte byta däck varje år... Frågan är väl egentligen om utseendet uppväger nackdelarna på en familjekombi? Hälsningar Hans | |
|
Klart det är snyggare med större fälgar! Du får räkna med en högre bränsleförbrukning om du köper bredare däck än original oavsett profil. Men det är inte många CL som skiljer. Det finns 2 stora nackdelar med breda och låga däck... 1. Spårkänslig 2. Stötig 3. Dyra Det är väldigt stor skillnad på 15" och 17" när man kör på sämre vägar, 15" går väldigt mjukt o fint medan 17" slår ganska mycket. Man har ju oftast också högre lufttryck i 17" än 15". Livslängden är densamma på både 15" o 17" enligt mina erfarenheter ialla fall. Tänk på att inte köpa några billiga skräp däck om du ska köpa 17", satsa på riktig kvalitet! 17" är känsligare än 15" på det. |
|
|
I senaste numret av Teknikens Värld så har man ett test av 15", 16", 17" och 18" Michelin Pilot Sport (ej 15") och Kuhmo..*nånting* och dessa kördes på en Volvo S60 (Michelin) samt på en BMW E46 318 (Kuhmo) och man vart föga imponerad av Kuhmo (gav inget att byta till t.ex. 17" från 15"), medans man på Volvon (som kördes på Michelin) fick en stor skillnad i körglädje med 17". "Ett test är inget test", men jag tror ändå att det kan löna sig med kvalitet. Då märks förhoppningsvis komfortförsämringen mindre också. Mvh Patrik med 255/40/17 bak och 235/45/17 fram Bridgestone Potenza S03 PP bak, BE530 fram.. _____ 8/6-03?Länk |
|
|
Patrik, Det var ett bra test, men man gjorde en ENORM miss! Varför prövade man inte Michellindäcken på BMWn, och Kumhodäcken på Volvon också, när man ändå höll på? Det skiljer ju trots allt en hel del mellan dessa bilar köregenskapsmässigt... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Nofx, det dära är ju en klassiker i alla Däckstester!! Hu fasiken vet jag att det blir samma sak på min 525i T? ? Kan det ju aldrig bli.. sånna här tester här otroligt missvisande.. men vill man bara visa på en skillnad då går det ju... men S60 är ju sämre än en 318 i allt som har med väghållning att göra så detta är helt fel anser jag! ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.