|
|
|
|---|---|
|
När jag bytte på sedanen så rev jag ner hela bakvagnen (bytte stödlager, bakdämpare mm) och eftersom jag då lätt kom åt så bankade (läs hamrade tills händerna blödde) jag bara ut silentblocken. Nu tänkte jag byta på touringen och har ingen lust att riva så mycket denna gång eftersom övriga grejor verkar ok. Så nu undrar jag om man behöver en avdragare med BMW-stämpel på eller kan man inhandla en stor kraftig rackare till avdragare på en välsorterad biltillbehörsfirma? | |
|
Jag brände ut mina med gas och det funkar jätte bra, tar ett par minuter bara. Men om man inte har gas så tror jag det blir svårt att hitta en avdragare som passar utan att man modifierar den. Lycka till! |
|
| Jag köpte en avdragare på biltema för 80:- fungerade utmärkt att både dra ut och pressa in med. Jag värmde dock med en gasbrännare före så att blocken kom ut någon cm. Hela operationen gick på mindre än 2 tim. Hade gått snabbare om jag haft en bättre domkraft. | |
|
på biltema? Och den blev inte krokig eller sprängdes eller bara gick i bitar? =) okej..men det är ju helt ok. Du har inte artikelnumret på den du köpte? Tänkte be en uppsalaboende människa köpa med sig den. Tack för svaren mina silentblocksbytarvänner ! |
|
|
Using a special BMW tool ... Länk |
|
|
mm har sett den sidan men jag var tvungen att kolla ändå. En del tillverkare har en underlig förmåga att påstå att "endast deras grejor fungerar". Vilket även stämde i detta fall =) |
|
|
Hursomhelst fungerade det för mej med en 3 armad avdragare från Biltema. Länk Sök på avdragare. |
|
|
En annan variant med info om BMWs verktyg Länk |
|
|
... varför krångla med avdragare o annat.. Ja testade med metoden som ligger i en annan tråd, skriven av nån som hette Bovin tror jag: slå in kanten på blocket, slå upp en mejsel, och borra därefter med en borr - borren äter upp aluminiumet, och spräcker på så sätt hylsan, och det är bara att bända ut den. Tar ca 15 minuter totalt på var sida.. Funkade kanon på min -93 525 Touring med 30 000 mil o original blocken kvar.. Och bilen blev "som ny" "spännande män, luktar diesel" |
|
|
Själv så byggde jag en avdragare, av ett fyrkantsrör två bultar och en helgängad stång!!! Byggde ihop de på ca 15 minuter och blocken bara flög ut... eller ja nästan iaf!!! Har bilder om någon är intresserad! |
|
| david_hedlund: det går att få ut den med "våld" men varför göra det när man inte behöver ? Jag prövade själv den metoden på ena sida innan jag köpte avdragaren. Jag skulle inte rekommendera någon att göra så iallafall. | |
|
njae.. så mkt våld var det ju inte, bara att knacka in mejseln en bit, o sen borr.. Men visst: en avdragare e ju säkert bättre.. "spännande män, luktar diesel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.