|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
anted |
Alien: AMEN! Det var söndagspredikan det! varför skulle en omvandlare från högnivå till lågnivå medföra brus? Fadefunktionen förlorar jag ju inte eftersom jag ändå inte kan "fada" mellan högtalarna i hatthyllan och subwoofern! |
|
Hehe, jo, det blev lite mycket kanske :) Varenda komponent extra man kopplar in medför i regel brus/störningar. Dock inte speciellt mycket, men såvitt jag har förstått skall en sådan omvandlare inte vara speciellt bra. Är något problem med signalstyrkan tror jag. Tror att man får signalen att clippa när man spelar lite högre, och dessvärre en svagare signal då man spelar lägre. Svårt att få signalen att stämma överens med resten av anläggningen med andra ord. Men men, jag kan ju ha fel, detta är bara vad jag har hört! Jag måste förresten ha missat nånting någonstans. Hur menar du att du skulle kunna fada mellan hatthyllehögtalarna och subben, om du tar högnivå från hatthyllan och omvandlar den till lågnivå och sedan in i subben? Eller hade du tänkt dra separat lågnivå från huvudenheten ändå? Det jag menar med smidig fade är naturligtvis att du skall kunna fada från huvudenheten.. Bytte förresten högtalare fram på min bil idag. Igen. Jäkla skillnad på ljudet! Helt plötsligt har man lite mellanregister att lyssna på med :) Dock har jag fått en minimal störning från filtret, som dock finns där, och därför irriterar den mig. Skall testa att skärma av filtret på något sätt, men just nu regnar det.. Skit. Hoppas du/ni har bättre väder! // Björn |
|
anted |
Det är strålande sol här nere i söder. Upp mot 30 grader! Den enda fadefunktionen jag har på min nya och gamla enhet var mellan fram och baksystem samt höger/vänster. Ingen av de funktionerna förlorar man genom att "tjuva" ström från bakhögtalarna. Vad var det för högtalare du monterade? Något du skulle rekommendera? |
|
Det jag monterade nu ikväll var ett mds-system. Ett av deras lite bättre kit från förra året tror jag. Dom "Dynamic Limited" 5.25" och Mt9 diskanterna. Vidare nåt filter av bra kvalitet. 2-vägs system iaf. Låter klart bättre än det Arizona Eagle-kit jag hade innan. Mindre pill med tonkontrollerna på stereon för att få fram mellanregistret så att säga. Hur det står sig mot motsvarande DLS-kit lämnar jag osagt. Dock får jag ge 1000 spänn för detta begagnat, knappt använt, ej i bil. Därför tycker jag det låter helt ok! Tror det kostade ca 2500 kr nytt. Om du skulle få tag i motsvarande inte allt för dyrt tycker jag helt klart det kan vara värt en titt! (lyssning så klart :) Dock är filtrena väldigt stora, och därtill svåra att placera i framsystemet. Vidare fick jag lite generatorljud då jag har filtret för nära en kabelhärva. Skall testa att budget-isolera filtret med silvertejp imorrn och se om det försvinner. För även om det knappt hörs, ens med stereon och fläkten avstängda, så vet jag ju att det finns där... =/ Men, anted, hur kan du fada mellan subbarna och hatthyllehögtalarna om du inte har någon separat kabel mellan dom? Eller kör du en speciell lågnivå för subben från huvudenheten? Alltså "front+rear+sub"? Hmm, är väl jag som börjar bli trött kanske.. :) Skall lägga mig iaf.. Måste ju för fan upp 03.15 imorrn för att dra till jobbet.. ush.. hörs iaf! // Björn |
|
anted |
Jag tror vi har missförstått varandra helt med fadningen! Det enda fadningen jag kunde göra med min gamla enhet har jag besrivit ovan... om jag SKULLE ha tjuvat från hathyllehögtalarna till subben så skulle ingenting förändrats förutom det att om jag t.ex. skulle fadat fullt rear så skulle bara bakhögtalarna plus subben spela (inte framsystemet). Någon separat fadning mellan subben och 6,9:orna hade jag såklart inte kunnat göra. MEN den separata fadningen mellan sub och 6,9:or hade jag ändå inte kunnat göra även om jag hade dragit en kabel direkt från enheten och skitit i att tjuva. Det känns löjligt att förklara detta eftersom jag vet att du kan mycket mer än mig... så jag drar slutsatsen att du antingen har missförstått mig helt, el. att jag har fel :) |
|
Hej alla ljudfreaks. Alien, det är en hel del av din långa utläggning som jag håller med om, men också en del som inte stämmer. Håll an lite, jag återkommer snarast, sent nu och lite annat som skall fixas. FP |
|
|
Nu hänger jag med, anted! Jag hade hela tiden trott att du skulle kunna fada mellan bak och sub (alltså nivåjustera subben från frontsystemet), och ändå kunna fada mellan front och rear! Bara jag som missförstod dig från förjan tror jag :) Folke: Jag ser fram emot att korrigera min egen information till det bättre! Alltid bra att kunna lära sig något nytt. Det jag hittills har käckt ur mig här är en blandning av egen erfarenhet och vad "man har hört och läst", vilken kanske inte alltid är 100% tillförlitligt..... Dock tror jag väl att min grundläggande teori stämmer rätt ok, även om jag är rätt så usel på att beskriva den... Som sagt, väntar med spänning :) // Björn |
|
|
Först måste man isf konstatera att kablar tillför eller drar ifrån något från hörbara ljudfrekvenser. Om det är så är endast en typ av högtalare acceptabla i HiFi-sammanhang: Aktiva högtalare med slutsteget direktkopplat till talspolen med kortast möjliga kopplingsväg, i bästa fall några cm kanske. Sådana högtalare förekommer, är dessa isf överlägsna allt annat? Jag tillhör dom som påstår att man inte hör någon skillnad, under förutsättning att man inte använder för klen area så det blir rena strömförluster och sämre dämpfaktor. Det här med våglängd och antal kardeler köper jag inte. Vilken våglängd avses? Den som ljudvågorna representerar i luften baserad på våghastighet 340m/s? Denna går givetvis inte att applicera på strömmen i en ledare. Eller den elektriska våglängden baserad på runt 300.000km/s i ledaren? Vid lågfrekvens blir denna våglängden flera kilometer Jag tror man gör ett litet hopkok av skineffekten som uppträder vid mycket höga frekvenser (Mhz och uppåt) där strömmen förträngs ut i ytan av ledaren och därför har man vid stora HF-kablar inte massiva ledare utan kopparrör, eftersom strömmen ändå inte går i den inre massiva delen av ledarna. Alternativt använder man flerkardeliga ledare där varje kardel är isolerad (litzkabel). Men detta är inget som spelar in vid lågfrekvens. Det är upp till var och en att svälja de försäljningsargument som förekommer vid t.ex högtalarkablar, och som jag skrev innan man skall inte förakta placeboeffekten. Det viktigaste är ju att var och en blir nöjd med sitt köp osv. Det var väl trippelskärmade lågnivåkablar som du menade, inte högtalarkablar? Man brukar inte skärma dessa, och några fatala skador vid genomskavd lågnivåkabel borde väl inte uppstå, förutom skrap och störningar naturligtvis. Anledningen till frågan om trippelskärm närmar sig lite mitt "misstycke" med mycket av marknadsföringen av kablar bl.a. De induktiva (magnetfält) störningar som ev. KAN förekomma i en bil, t.ex från ripplet i generatorns ström går rakt igenom alla former av skärmningar, folier, strumpor osv. Man kan i detta sammanhang lika väl använda oskärmade kablar. Balanserad överföring med partvinnade ledare är bäst, ev. magnetiska fält påverkar inte denna typ av signalöverföring. Elektriska (statiska) störningar däremot dämpas av skärmen runt ledaren, som helst bara skall jordas i ena änden för att undvika jordslingor. Denna typ av elektriska störningar är inte så stor i bilar (i kupéutrymmet), däremot kan ledningsbundna störningar förekomma från t.ex elmotorer eller äldre blinkreläer. Givetvis hjälper inte skärmen heller för störningar som följer själva ledarna (elnätet) i bilen, då får man istället montera filter osv. Effekten på huvudenheterna: Jag vill inte påstå att det är brist på ström som är begränsningen, även om det givetvis måste till en viss ström (teoretiskt 3,53A för att skapa 50W i 4 ohm), men det behövs inte 16mm2 för detta. Inte heller kondensatorer på aldrig så många farad. Många tror tydligen att en kondensator kan tillföra effekt i en elektrisk krets. All effekt i en bil produceras i generatorn och mellanlagras i batteriet. Ett hyfsat blybatteri har en inre impedans på några tiotal milliohm och räcker således väl till för att hålla spänningen uppe vid rätt hög uttagen ström. Koppla gärna in några små elektrolytkondensatorer parallellt för att ta hand om transienter, MEN tänk på att elektrolyter är relativt långsamma, och värre ju större de är. Därför bättre med flera mindre. All uttagen ström från kondensatorn skall ju laddas in igen, med lite extra eftersom verkningsgraden inte är 100%. Allting tas från batteri/generator, inget extra tillförs från kondensatorn. Tillbaka till uteffekten: Det är matningsspänningen som sätter gränsen i en vanlig huvudenhet, runt 14V i bilen (vid laddning) ger inga förutsättningar för några 50+ W, snarare 12-15W vid hyfsat låg dist. Mig veterligen har inga huvudenheter några spänningsomvandlare som tar upp matningsspänningen som i ett separat slutsteg, därför stör jag mig lite på att siffrorna hela tiden eskaleras lite, och givetvis säljer man på högre wattsiffror som vanligt i ljudsammanhang. Övriga förbättringar i komponenter genom åren stämmer nog, men undviker man bottenskrapet och köper en hyfsad huvudenhet/CD så ligger begränsningen i ljudkvalitet oftast i högtalarna och deras montering. FP |
|
|
Hej igen! Du har naturligtvis rätt i det mesta, inget snack om den saken. Men jag har svårt att släppa att det inte skulle vara skillnad på kabel och kabel. Naturligtvis tror jag att den upplevda skillnaden är större än den verkliga, och att man dessutom skall jämföra ganska skillda material för att märka skillnaden, men ändock.. Jag tycker mig uppleva skillnad, och därför kan jag inte säga annat. Dessvärre kan jag inte (som vanligt i denna fråga.. :) bevisa något! Det du skriver om frekvenser och våglängder litar jag också på. Dock skriver jag själv där i princip bara vad någon annan skrivit innan mig, så det kan jag inte stå för 100%. Däremot verkar det som jag rört till det för mig ganska bra i min förklaring. Vidare då... Detta med kondensator tror jag fortfarande kan hjälpa. Dock kan det tänkas att det hjälper mer desto längre från batteriet slutsteget sitter, och dessutom desto starkare steget är, desto mer nytta? Låter riktigt? Kan hålla med om att det vore overkill med en konding till ett mindre steg, men frågan är, är det någon nackdel? Vidare måste jag säga att ström och spänning går lite hand i hand. För att knäcka ut effekten 50 watt i 4 Ohm måste du ha en viss strömstyrka vid 14 volt. Minskar du spänningen måste du istället öka strömstyrkan. Är det inte så att om en huvudenhet antingen skulle klara av högre spänning eller starkare ström vore problemet löst? Så gott som på värmen då... Är det inte dessutom så, att en tillverkar anger 4*50 watt uteffekt på alla steg, dock inte samtidigt? Snarare att ett steg kan leverera 50 watt kortvarig effekt, och att det har 4 steg som är kapabla till detta? Idiotiskt sätt att locka köpare, men jag tror många kör på den idén... Sist men inte minst håller jag återigen med dig till en viss del ang. huvudenheter. Naturligtvis är det så att den yttersta skillnaden, likaså det som styr vilket sorts ljud man får är högtalarna. Precis som i vilket ljudsammanhang som helst går det inte att få bättre ljud än de högtalare man använder! Logiskt. Dock tror jag att det i de flesta fall låter bättre med en maskin som har en något mer påkostad ljuddel än en billigare. Däremot kan jag köpa att de flesta moderna CD-mekaniker och radiodelar är ganska lika. CD är ju trots allt ett digitalt media, och omvandlingen kan ju, så länge den görs rätt, bara resultera på ett sätt, rätt? Kul iaf att få lite saker förklarade för sig! // Björn |
|
|
När det gäller de angivna 4*50 Watt kan man ju göra en enkel betraktelse. En total förstärkareffekt om 200 Watt vid 12 V innebär 17 A strömförbrukning om vi antar att verkningsgraden är 100 %, vilket är högst orealistiskt, men låt oss vara snälla en stund. Oftast är dessa huvudeneher avsäkrade med 10 A, dessutom används mestadels bilens originalkablage, som också är avsäkrat ganska lågt. Även med det snälla antagandet om 100 % verkningsgrad är det således omöjligt att kontinuerligt leverera 50 W på alla fyra kanalerna. I verkligheten ligger verkningsgraden snarare runt 50 %, vilket innebär att strömförbrukningen hamnar över 30 A om 4*50 W skall uppnås kontinuerligt. Det finns även exempel på separata slutsteg som är avsäkrade så lågt att det inte går att uppnå den angivna effekten vid kontinuerlig drift. |
|
|
Med 12-14V DC in i en förstärkare kan man inte skapa det spänningssving som krävs för att utveckla 50+ W i 4 ohm, thats it! Ohms lag är och förblir gällande, tyvärr. Till detta skall läggas verkningsgrad, marginaler (headroom) osv för att få ett någorlunda njutbart ljud. Sen är det helt riktigt att strömmen stiger långt över det avsäkrade värdet, plus att allt annat i apparaten skall ha sitt osv. Det är inte ovanligt att man anger rena fantasisiffror på hemelektronik, t.ex 5x80W på en hembiolåda. Sen läser man bak på lådan: max ineffekt (från nätet) 200W, och sen skall verkningsgrad osv räknas från. 5x20W är mera rimligt. Att man sen ibland anger PMPO (momentaneffekt i några mS), maxeffekt vid 10% dist, toppeffekt, musikeffekt eller vad man nu använder sig av är ett jäkla ofog för att kunna visa höga siffror. Vem spelar med 10ms pulser och lång paus i mellan? Den enda effekt som är relevant är kontinuerlig effekt, alla kanaler drivna, inom fullt frekvensomfång och med t.ex max 1% dist. Då blir det tyvärr inte så höga siffror, och det vill man ju inte visa i reklamen. 1% dist är inte alls så farligt som det kanske låter, tänk på att nästan inga högtalare kommer ner under flera procent dist vid praktisk användning, men vi tycker ändå det låter rätt hyfsat eller hur? Kablar och deras ev. påverkan är och förblir säkert ett ämne med delade meningar. Det finns mängder med tester och demonstationer som bevisar att det inte finns någon påverkan, och det finns de som påstår sig kunna höra skillnader. Själv vill jag gärna ha lite tekniskt underbyggda teorier som isf talar om vad som händer. Det är dock stora krafter i marknadsföring av kablar och tillbehör, och åter igen: Mycket psykologi och placebo. Jag blir dock oerhört irriterad när man i marknadsföring och liknande rider på folks okunskap eller osäkerhet om någon produkt eller teknik, det må vara ellära, bilar eller läkemedel, spelar ingen roll. Marknadsföring av kondensatorer i bautastorlek och för tusenlappar gränsar till detta. Gärna i neonfärg och med lite förgyllda detaljer osv. Det är inte alls fel med en snygg installation men nu gällde det ju påverkan av ljudet. Det finns säkert fall när en kondensator med inte allt för hög kapacitans (snabbheten) kan förbättra återgivning av enstaka snabba transienter. Men vid udragna lågbastoner kan de inte gärna tillföra något. Vid t.ex 50Hz är periodtiden 20mS, kondingen skall då hinna ladda upp sig mellan varje urladdning för att kunna tillföra något. Uppladdningen tar ström från batteriet, vad händer om detta sker samtidigt som förstärkaren vill ha ström? Det är inte så enkelt som man i bland vill göra gällande att pauserna mellan strömuttaget från kondingen alltid är tillräckligt långa. Det är ju bara att lyssna på lite olika musik och basdunk. En tystnad, sen en kort puls, sen tystnad osv, då stämmer teorin bättre. Åter igen, rätt ovanlig musik eller hur? Det förutsätts givetvis att strömförsörjning, batteri osv är riktigt dimensionerade, men man får inte förledas tro att det blir några underverk eller högre uteffekt med en kondensatorer. FP |
|
|
Håller med dig om dessa effektöverdrivelser! Är så jävla drygt att läsa om t.ex. hembiorecivrar som har hur mycket effekt som helst, och ändå klarar dom varken att spela lika rent eller högt som en vanlig integrerad stärkare på knappt halva effekten! Ett jävla skitsnack är vad det är, och då speciellt pmpo.. För vem fan lyssnar på så enfaldig musik som sagt? :) Nej, den enda riktiga effektangivelsen är som sagt där du mäter hela frekvensen (20-20k hz) och 1% dist. Bara då kan man göra sig en uppfattning av vad den tänkta utrustningen klarar av i praktiken! Vidare håller jag med om att det är väligt irriterande att försäljare baserar sin försäljning på folks okunnighet. Och därefter går den okunniga skaran till en speciallist och ber om hjälp, vilket dock inte går så bra. För speciallisten som erbjuder ett fint steg till huvudenheten med för dålig effekt, säger att hans steg bara lämnar 4x50 watt och kostar 6000 kr, medan köpcenter-killen kan stoltsera med ett steg ala 4x150 watt för 3000 kr... Vad väljer man? Sedan att det ena är avsäkrat med 15A och det andra med 40A är ju en detalj som konsumenten sällan tänker på.. Och försäljare sällan är pigga på att visa! Nåja.. det där med kablar igen då.. Jag kör gärna på känsla, och tycker jag det låter bättre med en annan kabel, så kör jag på den. Även om jag inte kan bevisa varför det låter bättre. Däremot går jag knappast och byter ut alla kablar jag äger bara för att jag läst nåt jäkla test i en tidning eller så.. Nja, så stor skillnad tror jag inte det ger att man kan göra en stor sammanställning och sätta högst varierade betyg! Nej, skillnaden ligger nog mer i area och längd kontra tilltänkt effekt! Kanske även på en lågnivåkabel att en oskärmad plockar upp mer oönskade signaler än en skärmad. Och ja, det har jag upplevt själv. Vidare sägs det väl att en balanserad kabel skall vara det bästa ur störningsfri synvinkel, men att det däremot tar ned ljudkvaliteten i övrigt? Hur fanken kan detta gå till. Har ni några teorier, Folke eller Nockenwelle? // Björn |
|
|
Det sägs så mycket... Skulle en balanserad kabel dra ner ljudkvalitén, det var nytt! Kabeln gör ingenting skulle jag vilja påstå, däremot är principen med balanserad överföring det enda raka om man vill minimera risken för störningar. Givetvis måste först och främst in och utgång på utrustningarna vara av balanserad typ, dvs inga vanliga enpoliga RCA-kontakter osv. Inte så vanligt på billjudsanläggningar tyvärr. Mycket av det vi diskuterat här och tidigare i forumet vad gäller problem osv har man för länge sedan "kommit över" i proffs och studiosammanhang, balanserad signalöverföring t.ex är närmast standard. Inte för att många bilinstallationer inte är proffsiga, tvärt om, men det finns en del kvar att göra. Men det kommer säkert är jag övertygad om. Det går lite mode i mycket i bilsterobranchen ibland, man tycks mera satsa på flashiga fronter med rörliga bilder i regnbågens alla färger istf inre kvalitéer och man drar sig som sagt inte för att tänja rätt mycket på tekniska specifikationer och utelämnar ofta det som är väsentligt. Bara det är höga wattsiffror så är det bra tycks det, tyvärr. FP |
|
|
Att balanserad överföring är bätre ur störskyddssynpunkt råder det knappast något tvivel om. Att den har rykte om sig att försämra ljudet i övrigt har jag inte hört. Internt arbetar normalt sett inte apparaterna med balanserad signal, således behövs ett steg som hanterar detta i de två apparater som signalen skall gå mellan. Det är givetvis fullt möjligt att det finns konstruktörer som slarvar här. Det är också möjligt att man klämmer in denna överföring unde stark kostnadspress och i stället snålar in på annat. Om balanserad överföring skulle låta sämre tror jag att orsakerna får sökas i sådana faktorer. Är den rätt konstruerad skall det inte behöva innebära en försämring. |
|
|
Tror jeg dør av lesning snart :) Plukker opp denne tråden i håp om at noen gir napp. E46 Business CD har givetvis en balanserad utgång: Länk Man måste tyvärr löda direkt bak på huvudenheten ettersom det inte finnes kontakter på marknaden. Dette er visstnok mer vanlig i USA. I Sverige kobler dom fleste slutsteg via högnivå. Uppgradering av stereo med differential balanced signal: Länk Min fråga er: Skal jeg forsøke å satse på balanserad utgång og kjøpe et slutsteg med balanserad ingång, til eksempel Soundstream? Fordelar og nackdelar med balanserad vs. högnivå? Måste man ta seg fram til huvudenheten Business med diverse kabler dersom man bruker högnivå? (Svårt?). Eller er det vanlig å ta signal fra högtaleren i hatthyllan? |
|
|
Vi måste skilja på bryggkopplade högtalarutgångar (BTL) som är vanligt på de flesta huvudenheter idag, och balanserade låginivå utgångar. BTL-utgångar måste kopplas "flytande" till efterkommande steg eftersom det ligger likspänning relaterat till chassi/jord på utgången. Men det är inte samma sak som balanserad signalöverföring (som också är "flytande" från chassijord). Det finns omvandlare från högnivå (BTL eller vanlig) som lämnar balanserad signal ut, samtidigt som nivån dämpas till önskad nivå. Ursprunglig nivå för lågnivå är standard linjenivå, c:a 1V men idag förekommer flera andra (högre) nivåer, upp till 8-10V som egentligen är vanlig högtalarnivå. Problemet är oftast att det inte finns många steg som har äkta balanserde ingångar. FP |
|
|
Mm, instämmer i detta jag.. Det är väl väldigt sällsynt på bilstereomarknaden att man använder sig av äkta balansead överföring? Det allra vanligaste är väl ändå en obalanserad lågnivå-överföring, med första bästa skärmade kabel, eller? Visserligen skall det väl även gå att använda högnivåsignal, men dom få gånger jag har prövat detta har jag alltid drabbats av brus, och distorsion då man spelat lite högre. Beror förmodligen på att steget inte klarar av att ta emot en så pass hög ingångsnivå, om det är optimerat för t.ex. 1 V standard. Personligen skulle jag inte försöka ge mig in på att få en bra signal från högtalarutgångarna på huvudenheten, utan i stället använda mig utav lågnivåutgångarna som väl skall finnas? // Björn Eriksson |
|
|
Hmm, nu tänker jag nog lite galet här.. Buisness-CD'n bygger väl på principen försteg/slutsteg om jag inte tar fel nu då.. Mao sitter det väl inte ens någon inbyggd "förstärkare" i huvudenheten, utan endast den som producerar signalen som driver slutsteget? I så fall skall väl problemet direkt vara ur värden, förutom just att du blir tvungen att löda direkt på huvud-enheten om du inte hittar någon adapter.. Den lågnivån som huvudenheten ger i från sig ska väl inte skilja speciellt mycket från vilken lågnivå som helst? Eller är den som ni diskuterat lite smått balanserad? Vidare, du borde kika vid ditt "orginal"-steg som sitter/suttit i bilen, om det inte finns en flerpolig kontakt där som du kan utnyttja till att få fram alla kanaler du behöver. På deet viset slipper du ju i så fall löda på huvudenheten! Hmm, jag känner mig lite borta just, är inte säker på att jag svarar på rätt frågor :) // Björn Eriksson |
|
|
Hm, jeg henger inte med lenger.. Alt jeg vet er at jeg har BMW Business, og ønsker å beholde denne orginale huvudenheten. 1. Bytte framsystem (høgtalare). 2. La et slutsteg drive framsystemet. Problem? Det finnes inte (!) lågnivåsignal på Business. Derfor må jeg finne en annen løsning. Høgnivå er det vanligste løsningen i sverige. Bl.a Henrik A har i flere tråder på forumet skrevet at det finnes en annen løsning med såkalt balanserad signal (som givetvis finnes bak på business-enheten). Om jeg velger det høgnivå og skaffer DLS slutsteg: Hvor tar jeg høgnivåsignalen fra? Hvor skal kablene ta vegen? |
|
|
Jag har inte kollat på alla BMW business radio/CD eller radio/kasett huvudenheter, mer än de som jag har/har haft i min egen bil. Alla har inbyggt slutsteg (kan driva 4 högtalare), alltså högnivå. Någon lågnivåutgång finns inte, man får isf göra den modifiering som jag beskrivit under mektipsen i forumet. De har dessutom en 10-polig kontakt för CD-växlare, här finns lågnivå ingång, men bara vid tillkopplad växlare, styrs av i-bussen. Hur det är i nyare enheter i t.ex E46 vet jag inte, mer än att man bytt kontakttyp bak på huvudenheten till någon variant av ISO-kontakter, men skulle det inte sitta slutsteg i dessa, dvs kan de isf endast användas i bilar med externa slutsteg? Äkta balanserad lågnivåutgng tror jag inte det finns, men man vet ju inte, de har kanske taggat upp sig lite? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.