|
|
|
|---|---|
Tojne |
Hejsan alla! Vilka tampar kopplar man in larm styrning för centrallåset på en 325 E-30 -89? Det är ett Sentry One larm med fjärr, men det ska även låsa bilen vid till och frånslag // Tojne |
Tojne |
Ingen svagströmmare på forumet?Nån som har en bild på centrallås motorn och dess trådar då? den till förardörren, den styr väl i sin tur de andra... // Tojne |
Ras.mus |
Vad jag vet så stänger låsen när en av trådarna jordas. Jämför förardörr och en bakdörr (eller tankluckelåset) så ser du att där finns ett par trådar extra. Detta är styrtrådarna. Prova att bara jorda en bit kabel och peta lite in i kontakten på dessa sladdar (se till att dörrarna är stängda, annars går det inte att låsa ju... Alt. kan du trycka in låsmekanismen i dörren så att den tror att dörren är stängd) Du ska då kunna låsa/låsa upp bilen med jordsladden. Funkar det så vet du säkert hur larmet ska kopplas in sen. Ett extra tips är att montera på en säkring på ett par ampere(helst automat) på sladden så riskerar du inte att bränna sönder något om bilen skulle vara + styrd istället för jord-styrd. Ofta är det så att larmet ger ut två signaler vid lås och två vid öppna (en jord och en +12). Isolera den du inte använder och koppla in den andra till kabeln i dörren(kan ju göras efter kabeln kommit in i bilen förstås...) En del bilar är plusstyrda. Detta funkar på i stort sett samma sätt men du får prova med en +12volts kabel. Kolla: Länk Sidan 7-8 för mer info. Det är ett cargardlarm men de flesta funkar på ungefär samma sätt. Lycka till! |
Tojne |
Tjena Ras.mus! Tack för info om larm inkopplingen. Jag vill helst inte öppna dörrsidan utan hitta kabelstammen till centrallåset i bilen och koppla på det där så slipper man dra nya igenom dörren, det ser snyggare ut om det inte syns mer än original kabelstam mellan balk och dörr. Det skiljer sig på BMW modellerna på centrallåset. Vet inte ens om det är motor eller vaccumstyrt eller solenoid styrt. om jag visste det skulle det underlätta vesäntligt. Jag vill inte chansa och leka med trådar, det kan lätt bli backspänningar i systemet som kan ställa till en massa onödigt arbete. Tack för schemat det påminner iaf om mitt, jag håller på att koppla upp mitt som simulator på arbetsbänken för jag köpte det i delar, men det funkar. behöver en lös solenoid/motor för att simulera centrallåset nu. Jag hittade även en glaskross sensor från ett Touchgard larm men har inget schema till det, men det bör kunna användas för den startar och reagerar med spänning. |
|
Hej! Jag har ett dokument från BMW (ang. DEFA larm) men ingen skanner så jag skriver det viktigaste. Spärrläget får ej användas vid användandetav fjärrstyrtlåsn/öppn. Demontera vänstersidovägg, högtalare och styrenhet för centrallåsetdär kablarna ansluts. Inkoppling är följande: Vit/Blå Ansluts till c-lås som öppnings signal Gul Ansluts till c-lås som öppnings signal Mejlar även en excel-fil på inkopplingen av mitt defa larm så kan du se vilka kablar du skall koppla in dig på. PeterB Länk |
|
Tojne |
PeterB: Tack så hemst mycket för besväret att fixa elschema och nödvändig info. Jag vet inte hur det är på Defa larmen, men på Sentry Alarm måste tydligen tamparana till microbrytaren kapas, (på Merca och audi bl.a) undrar om det gäller BMW E-30? har inte installationsanvisning till just E-30. Jag har 6st tampar ut från larmet som styr c-låset på bilen och det är 3 och 3. dv.s 3 tampar för på (växlande) och 3 st av (växlande). Man borde klara sig på 2st tampar av varje och bygla matningen till de andra. Jag ska ta tag i det här nu, kan ju inte vara alölt för krångligt jag hoppar på kryckar för tillfället därför kör jag larmet i provbänk för att kolla att allt funkar. // Tojne |
|
I mitt larm är tamparna 4-6-8 byglade som du ser i excel-filen. Dessa kablar används olika på olika larm enligt bruksanvisningen. MVH PeterB PeterB Länk |
|
|
olika bilmodellar skall det vara PeterB Länk |
|
Tojne |
Tack för all info Peter!... Typiskt att våran lokala TV-ljud Service kille tog semester nu.. Jag ska försöka få tag på ett beg. centrallås under tiden, borde väl finnas hur många som helst på marknaden... Ha det.. // Tojne |
Tojne |
Jahapp då va larmet äntligen inkopplat, gjorde ett ryck i helgen. Tack PeterB och Ras.mus ni hade rätt bägge två angående inkopplingen till c-låset, men... här kommer sammanfattningen i verkligheten!:-) Tamparna till centrallåset är blå/gul och blå/grön och centrallåset styrs med hjälp av -0 triggning på E-30. (Fick klura ett tag innan jag hittade lösningen) Hur man sedan anpassar det till larmet så får man fälja larmets installationsmanual. //Tojne |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.