AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
538

Termostat problem ?

Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Hej! Har just köpt en 325 - 89.
Men e lite orlig över kylningen i den. När den står stilla siger tempen i normal takt å lägger sig mitt på tempmätaren men när man börjar köra sjunker tempen ner till straxt över nedre mellansträcket.
E de termostaten som håller på eller e vattenpumpen skum eller vad e de frågan om.
Satan22
är du säker på att någon temp. givare inte är glapp , typ nån kabel eller nått . det e vad jag skulle kolla först innan jag dömmer ut vattenpump eller termostat...
Svärd
Är det glappkontakt någonstans så skulle nog nålen hoppa fram och tillbaka. Hade samma fenomen i vintras på min 740 och då bytte jag termostat så försvann problemet! Antagligen att den inte stänger till när det blir kallt.

//Martin
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Fick in detta i ett mail.

"Det är "viskosfläkten" du har fel på. (Glöm töntsvaren om termostaten)
Låt EJ motorn gå varm då slår sig toppen eller så spricker den = 10.000:-
Byt fläkten snarast möjligt. (finns på skroten för ca:200:-) en helt ny kostar 950:-
Den är vänstergängad. (Tvärtom) när du skall lossa den så skruvar du medurs.
Special nyckel att lossa den med finns på Biltema ca: 35:-"

Troligen termostaten som inte stänger helt.
Om det varit fläktkopplingen så skulle tempen stiga vid långsam körning(om den ej greppar)eller så skulle fläkten ligga på hela tiden(om den låst sig)

Henrik
Svärd
Töntsvar om termostaten? Vem mailade dig det?? Kolla här om det är fläktkopplingen det är fel på Länk

Och vet han vad han pratar om så behöver du inte byta hela fläkten utan bara kopplingen. Och som du ser i mektipset behövs ingen specialnyckel. Jag bytte min utan när jag körde 320.

//Martin
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Måste ju bara vara termostaten.. När du står still öppnar den helt och du får varm och fin motor. MEN när du kör så kyler ju fartvinden motorn och då skall termostaten stänga och bara släppa igenom så mycket vatten som krävs.Om då inte termostaten stänger tillräckligt så får du en "för kall" motor. Töntsvar? *fnys*
Sv
29
Sven L
325i-86
Hadde akkurat samme problem på min 325i 88 modell. Jeg byttet termostaten og da ble alt bra. Termostaten stod åpen og kjølevannet gikk gjennom radiatoren hele tiden. Husk også og skyll kjølesystemet skikkelig hvis du bytter termostat. Grunnen til at en termostat setter seg fast er ofte at det kjøres med gammel kjølevæske.

mvh

Sven L
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Joo fatta inte vad dendär killen menade för fem öre.. går ju inte ihop att motorn skulle bli kallare om fläkten paja.
Har varit ute å testkört lite nu.. motorn blir inte varmare än vad den ska känns de som i alla fall..
I morrn ska ja ta lasertempen på jobbet å kolla.
Nån som vet vad en termostat kostar ? Tajt med pengar denna månad =P
Cirkus 300 friska kronor.

Henrik
Satan22
ok så här ligger det till : det går två vattenslangar vid termostathuset den ena från kylarens högra överkant in i term.huset den andra från term.huset till kylarens nedre vänsterkant (sett framifrån) , börja med att köra motorn varm sedan när temperaturen har stigit mycket så går du fram o känner slangarna . Den som går IN i huset bör vara varm och den som går från huset bör vara relativt kall om termostaten är trasig .... så enkelt är det att ta reda på om termostaten är trasig

PS har du tillreckligt med vatten i systemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.