|
|
|
|---|---|
jmm |
Kan man bara slänga i en sexa i min 518 eller måste man byta även elsystem och boxar, tänkte mig en 528 motor. |
|
Du får byta typ allt. /Jesper |
|
jmm |
Vad allt, alla boxar eller allt el relaterat, det finns ju en massa outnytjade el kopplingar i moteorrummet vad är då alla dessa till. |
|
Allt som har med motorstyrningen att göra. Du behöver nog inte byta det som har med belysning, blinkers mm att göra. /Jesper |
|
jmm |
Men det är ju samma styrsystem till båda bilarna om jag har begripit det hela rätt (L-jetronic) |
| Du ska ha en bra grön besiktningsman för att få igen om en 518 med 6:a | |
| dagens värsta särskrivning, "igenom" skulle det vara. | |
jmm |
För hoppningsvis så kan det funka med att uppdatera bromsar och etc. |
|
Det kan funka med en sfro bes, då bmw ej släpper vad som behövs ändras för att en 518 ska bli godkänd med en 535 maskin! Det du får byta i maskin rummet är ALLT som har med motorstyrningen, dvs hela kabelhärvan, från säkringsboxen upp till motronicen och tillbaks till maskinen, tänk på att det även går kablar från motronicen till instrument brädan, du måste även byta låda, då din gamla m10 låda inte klarar av sexans vridmoment. Tror även att du måste ha igång abs bromsarna, men låter det vara osagt??? Ang elen, så stämmer inte mycket från 518 till 535, bara så du vet...rent ekonomiskt så blir det billigare om du säljer din 518 och köper en 535i. Men om du ger dig på jobbet så, får du lycka till, försök att hitta en så komplett donater bil som möjligt....då det är mer än vad man tror som skiljer dom åt! |
|
jmm |
Är mest inriktad på att ha över 528 maskinen i min 518, då jag har en sådan motor och låda men inte bakaxel liggande. 528 är en 1986 den oxå så det som jag är nyfiken på är om jag klarar mig utan att byta allt för mycket utav el komponenterna i min 518 |
jmm |
Är det ingen som vet om det funkar? tacksam för svar |
|
Det är sant att det är L-jetronic i båda, men L-jetronic står bara för tekniken, inte implementationen (skiljer ju lite mellan m10 och m30..). Du måste byta allt som har med motorstyrningen att göra. /Jesper |
|
| Allt går men man bör nog gilla problem och att skruva om man ska ge sig på ett sånt byte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.