AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.431

Biltransport med boogie?

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Någon som vet var man kan hyra lite kraftigare biltransport med boogie i Borås - Göteborg - Alingsåsområdet? Någon kanske t.o.m har en att hyra ut privat till mig en dag??

mvh Johan
Länk
ormen
finns en ute vid vågmästarplatsen på hisingen, vet inte om han har boogies, men billig är han och mycket har han. På Gustaf Dahlénsgatan tror jag

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Boggie, annars blir det något annat :) Kolla bara så att dom inte är nerklassade för att få dras på B-behörighet. Kollade runt lite bland traileruthyrarna här i staden, och kom fram till att laglig lastvikt var högre på dom enkelaxlade som hyrdes ut, då totalvikten låg på samma nivå. En enkelaxlad är ju betyligt lättare än en boggievagn. Så kolla noga i reg.beviset, två axlar är värdelöst om totalvikten är nerklassad.

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Boggie är inte heller riktigt rätt. Det heter en boggi, flera boggier!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Boggie heter det alltså :-). En tvåaxlad är ju att föredra om man ska lite längre och har rejält att dra med.. Fler tips mottages tacksamt!

mvh Johan
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jesperado> I SAOB finns flera varianter på stavningen, både boggie och bogie har använts. Så även -ie varinten verkar accepterad.

Exempel från Länk
Genom att vexeln omkastades för tidigt, urspårade bakre boggien å boggievagnen. SDS 1900, nr 461, s. 2.

Så min variant är även den rätt, men verkar ha använts mest på tidigt 1900-tal :)

kn
310
knudi
535i -92
dubbelaxel går ju lite mjukare + man e lite garderad om man få punka på 1 hjul då ha man ju 1 kvar ialla fall. Risken o torska e liten o böterna små

Once a beamer allways a beamer
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
knudi> Böterna för överlast är relativ små (Har råkat ut för just sådana). Men överskrider du gränserna för B-behörighet är det olovlig körning, vilket gör att ditt körkort hänger väldigt, väldigt löst. Polisen är fullt medveten om detta, och stoppar gärna ekipage som ser ut att ligga i dom högre viktklasserna för kontroll. På samma sätt som tunga gruppen gärna stoppa lätta lastbilar (under 3,5 ton) då dessa brukar ha procentuellt störst överlass.

Tvåaxliga kärror går allt som oftast betydligt stadigare efter bilen, så dom är helt klart att föredra om man har behörighet för dom. Jag har behörighet och bil nog för 1900 kg efter Audin, kan vara bra att ha. Bara att montera draget som ligger i garaget först :)

kn
310
knudi
535i -92
man kan ju alltid spela lite dum när polisen stoppar en o säga men det står ju att tyngsta släpvagnsvikt fordonet får dra är ju typ 1900 eller vad där nu står fastän man måste ha E-kort men det visste man ju inte =/ =)

Once a beamer allways a beamer
Okunskap om lagar och regler är inget försvar om man möter på fel polisman.

Henrik
Drar ni runt mycket på allehanda knepiga släp så skaffa BE.
Det tar ett par kvällar med lite teori samt lite enkla backningsövningar (väl värt pengarna)

Det löser också ett annat dilemma man lätt får med t.ex. bil transport trailer:

Har man B kör kort är släpet ALLTID ( i lagens ögon) lastat till totalvikten ( t.ex. tom biltrailer) så B kort + tom bil trailer på 1800 kg total vikt+ max 1500 kg dragvikt på bilen= överlast + olovlig körning

Har man däremot BE är det alltid aktuell vikt på släpet som gäller (d.v.s. länsman måste väga det för att kunna klämma åt dig (om du har en bil på släpet så tänk på att i tjänstevikten ingår fulla tankar + förare...))
så med BE är en gammal Saab 96 med 1800 kg bil trailer helt OK om trailerns aktuella brutto vikt just då inte överstiger den usla lilla Saaabens max tillåtna dragvikt

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Släpets totalvikt är alltid släpets totalvikt, oavsett bruttovikt och körkortsklass. Man kan alltså inte få böter för överlast om släpet inte är överlastat även om man bara har B-kort. Däremot kan man åka dit för olovlig körning om släpets totalvikt är högre än körkortsklassen tillåter att man drar, eller överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.
Man kan även få böter om man drar en släp med högre totalvikt än bilens max släpvagnsvikt även med BE behörighet, oavsett släpens bruttovikt.

Jeppe

nja Jeppe just det sista med totalvikt högre än bilens maxdragvikt men aktuell brutto vikt på släpet lägre en tillåten maximal drag vikt på bilen köper jag inte då jag för ca 5 år sen blev invägd av trafikpolisen med just detta och fick dettaförklarat för mig av trafikinspektören att så länge man har BE var det Ok men B så var det tvär torsk ( men o andra sidan fick man bara ha 24 meter då och max 70 km/h...)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där skrev jag fel... För bilens max släpvagnsvikt gäller släpens bruttovikt, naturligtvis!
Men när det gäller körkortsbehörigheterna räknar man alltid med släpens totalvikt, oavsett bruttovikten...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.