|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ägt/kört familjens 728-83 i 15år och ca26000mil .Bilen har gått bra ,jag har försökt sköta om den ordentligt. Tyvärr har jag fått topplockshaveri med en skadad kolv som följd, så nu funderar jag på att skrota och köpa nytt. Funderar på en E38 ,gärna en manuel 728. Jag hittar dock mest bilar med större motor och automat. Är det någon som har en uppfatning om skillnaden i driftkostnader på de olika alternativen. Såsom försäkring, skatt, bränsle? | |
|
Det finns spaltmetrar om det, "sök inlägg" och du har det du söker....... Peo |
|
|
Ursäkta om jag flummar runt på tråden, men är det inte så att de minsta motorerna i 7-serien i praktiken drar lika mycket bränsle som de stora, möjligtvis ren stadskörning undantagen? Angående automatlådan så är ju 7-serien ingen "busbil" och jag ser ingen anledning att inte köra automat, då en automatde med rätt skötsel sällan krånglar eller går sönder. Rätta mig gärna om jag har fel! |
|
| Ursäkta då en automatlåda med rätt skötsel sällan krånglar eller går sönder. | |
|
Vaddå att E38 inte är en busbil när den har automat? Den går alldeles utmärkt att busa med. Automatiskt sportläge eller tiptronic manuell gör att det går förträffligt! ;) |
|
|
728 drar markant mindre än de större modellerna, kolla gärna modellguiden. Kolla även denna länk som anger förbrukning: Länk /Simon |
|
|
Där ser man vad fel man kan ha om bräsleförbrukningen, men väljer man verkligen en e 38 som "busbil" ? Jag skulle alldrig drömma om att kalla en mercedes s-klass för busbil, det kanske är annorlunda med 7 -serien. |
|
| Kanske det inte är rätt ord att kalla 7-serien för "busbil", men man vet att kraften och möjligheten att busa med den finns där under huven. | |
|
7serien e väl den busiga bland sällskap som sklass, a8, ls serien. Beror ju på vad man jämför med. Mvh/Soki |
|
|
ÅKEJ: Min e strax till salu ;o) fast har dock automat (steptronic) Mvh/Soki |
|
|
Är det inte en 7-Serie, E-38, 735 -99 som man kör skiten ur de första minuterna i filmen Transporter... nog kallar jag det för buskörning... /Jake |
|
|
Soki: Du sviker väl inte oss till förmån för Mercedes.....? __ Länk |
|
|
Jake: Det sägs i filmen attd et är en 99a men vad jag kommer ihåg så är det inte faceliften på bilen? Kan ha fel. Wolw: Det är Bangle som sviker bmw inte jag =p nä vi får se hur d blir med ekonomin, annars så blir det en nyare E38a. Mvh/Soki www.cardomain.com/id/sokiii |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Åkej: Är det en manuell eller automatväxlad? Antingen så har jag en motor du kan köpa eller så kanske jag är intresserad av din 728. / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
| Soki: Den i "The transporter" har faceliften. | |
|
Carl L: Det är det altså? För jag kommer ihåg att reagerade på det i filmen när polisen säger nånting om "black bmw 735 99a blabla" att jag tyckte inte det såg ut som en facelift, får ta o skaffa starkare glasögon snart då.=) Mvh/Soki Länk |
|
|
E38/740 är en alldeles förträfflig busbil kan jag tala om. Inte nog med att det gjorts på film enligt ovan, dessutom var en E38/750 vill jag minnas med i en James Bond-rulle och kördes som ett jehu i ett parkeringsgarage. Bara för att man har en ovanligt bra bil behöver man ju inte köra återhållet - tvärtom snarare. Kolla dessutom på den träning som finns för personbils-chauförer - det är åka av det och inget mesande. Hela vitsen med stor och stark motor, avancerad hjulupphägning och däck med jättegreppet är ju att man kan använda grejerna med liv och lust. Skulle jag byta till en MB W220, något som inte är helt otroligt i en eventuell framtid, skulle jag köra med samma entuiasm med en sådan när andan faller på. Det där med att man bara kan/skall finåka när man har en "lyxbil" det ger jag inte mycket för och struntar följdaktligen i när jag har lust. Fullt ös är roligast! |
|
|
Balmgren: Två ton bil med komfortabel fjädring blir aldrig någon busbil. Busbil är en M3-E30 eller liknande. BMW E38 är en komfortabel bil med tendenser till viss sportighet. :-) Skulle mycket väl kunna tänka mig en 740iA som nästa bil. Härlig vagn med underbar motor och växellåda. Fast busbil, näää... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Hej "BMW-beroende" Min 728 är en manuel som är sparsamt utrustad . Dock gick den som demo-bil hos förenade bil i begynnelsen, den fick ny lack -98 . Tyvärr syns det inte mycket av det längre Om du har en motor så kan ju det vara intresant , men priset bör vara lågt eftersom jag inte gärna lägger ut för mycket pengar på bilen. Dels beroende på dess ålder och utrustning + att jag ändå tänkt att köpa en nyare bil om något år, man kan säga att haveriet kom ett år för tidigt :-( Kul att se att det blev så mycket inlägg i debatten (tack). Ok 728 är ingen sportbil men väl en bekväm bil med goda utrymen ,men ändå lite tryck i om man vill specielt med manuel låda. Dessutom lite lägre bensinförbrukning än automat. Hade bra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.