|
|
|
|---|---|
|
Sitter en trekantig mojjäng som rotorn bakom fördelarlocket sitter skruvad på. Denna trekantiga metallbit är i sin tur pressad eller skruvad på kamaxeln. Nu vill ja ta bort denna lilla sak , men hur gör man ? Skall man ta en avdragare och pressa ut den ? Vågar inte riktigt tillgripa våld då jag är lite rädd att ha sönder något. Jag vill ta bort den för att kunna lyfta bort kåpan som utgör en del av vevhusventilationen , tänkte att kamkedjan blir minst sagt enklare att lyfta av då. "Två ton annars får det vara för min del" | |
|
Hejsan, när du tagit bort skruvarna är det bara att dra ut den. I mitt fall var det lite smårost som gjorde att det gick trögt. mvh |
|
|
Samma här , rost. Tar en avdragare då. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
fick bort mojjängen med en avdragare , var tvungen lyfta bor kylaren för att komma åt. Fy busan vad den satt hårt ! "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
wadel ska du byta kamkedja ? Vad kostar den till din bil ? komplett med spännrullar osv ? Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
njae , inte kamkedja. Den är helfräsch. Det var ett läckage på en burk i ena topplockspackningen. därför jag rivit ner motorn , lika bra mäta upp allt och byta lite grejor när man endå är igång sat. irriterande nog är hela motorn helfräsch , vara bara den där tråkiga packningen. tycker gott den kunde hållt 10 000 mil till med tank på att motorn i övrigt håller mycket goda toleranser. måndagsexemplar på packningen kanske.. :-) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Intressant, Wadel, har själv tagit av båda toppar på jakt efter ett oljeläckage. Trodde att det var ventiltätningarna men rots byte av samtliga ingen förändring när det gäller oljeförbrukningen ca 1 liter på 100 mil vilke jag anser för mycket. Hur kunde du se på packningen att den läckte olja in i cylindern och hur mycket försvann den vägen. Om du har något bra tips vad jag nu ska göra hör gärna av dig. Förr eller senare kommer felet att hittas. Lutar själv åt att det är kolvringarna eller kanske för små kolvar vilket var ett problem för Peugot på deras 6.or i början på 90-talet. mvh |
|
|
Det var vatten som läckte , inte olja , annat än droppar till kylvattnet. Jag har inget bra tips , inte utan att ha tittat på motordelarna i timmar. Dock är jag helt säker på att det inte är för små kolvar. :-) Men du kan ju göra ett kompressionstest , samt byta oljeringen på kolvarna. om oljan inte eldas upp på så sätt , så tar den ju vägen någonstans. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Jag behöver också lossa min trekantsmojäng, men hur bestäms läget på den? Sitter den någon styrning eller markering på den, så att den hamnar i samma läge efteråt? Anledningen är jag upptäckte att fördelarlocket bara sitter fast med två skruvar, eftersom någon dragit av ena skruven. Jag måste få ur resterna och behöver då lite manöverutrymme. Rostig verkar mojängen vara, konstigt då man tycker att det bör vara ganska torrt i detta utrymmet... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Bara dra rakt ut. Styrstift finns. Vill minnas att man kunde gänga in skruvar i hålen för rotorskruvarna så man kan trycka ut trekanten. MVH /// Paap R |
|
näe det går inte , då trycker man bara in skruven mot kamaxeln , trekantsmojjängen påverkas inte av det då den inte är gängad utan har ett hål nån tiondel större än gängdiametern i kamaxeln. hursomhelst så kan det vara olika på olika m70 motorer , det skiljer väldigt mycket på min motor och farsans motor som är årsmodell 1992 väldigt sent. massa smådetaljer som man inte direkt ser , men när man rotat runt lite är det mera saker änman tror som är olika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.