AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
727

Vilken olja ? Bmw 320 i

Cr
1
Crille Bmw
BMW 320 i -84
Har köpt en Bmw 320 i, men tycker att den tickar lite väl mycket på ventilerna.Vad är fel ?

ant
Antagligen är ventilspelet lite för stort. Alternativt är kammen sliten.
Ställ ventilspelet och kontrollera kammen, välj sedan en bra olja med rätt klassningar.
För inspirerande läsning om oljor och dess klassningar rekommenderar jag dig att titta på sökfunktionen här på forumet, då det finns uppsjöar av intressant information att läsa här.

Välkommen hit!

======
Min bil:Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Testa biltemas syntetiska 5-40 API SJ/CF!!!!!!!!!!! för otroligt låga 189:-D (Finns bara en kvalitetsklass högre SL/CG+CH!!!) och BYT FILTRET!

Eftersom det är sommar kan du köpa 1 liter synt. 10-60w på Mekonomen också och pytsa i först så får du lite bättre värmetålighet + förhoppningsvis lite mindre tickande....

Skulle också råda dig att byta olja oftare på vintern - oljor har detergenter och olika tillsatser som förbrukas fortlöpande, framförallt vid kallstarter.
Helst ska du köra tills motorn blir varm också (5-9 Km), oljan förbrukas ännu snabbare annars...

Om inte ticket blir avhjälpt av det så läste jag i teknikens värld om en motorsköljningsmetod från Bilstein som du hittar på www.maltemanson.com/prod_bilstein.asp som enligt skribenten avhjälpte knacket på hans opel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.