AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.513

Felet på stora klima hittad.

Ev
56
Evo 3
320i -84 kraftigt mod
535 -91
Precis som BjörnB skrev i ett tidigare inlägg så låg felet i en kondensator med dålig lödning (den blå fyrkantiga vid den stora kontakten.)
Detta kanske inte är felet på alla men det är ju värt ett försök att löda om innan man lägger ca 3000 på en ny.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Hej!
Ja jag hade samma fel, där sparade man kosing.

FLAYEN
sacke
Hej
Kul att ni löst era klima problem....Jag har samma strul med min klima.
Om jag tar tag i den stora blå kontakten och ''böjer'' den åt ena eller andra hållet så hoppar kliman igång!

Hade ni samma symptom?

Sitter nu med kliman isärtagen (lite pill var det).

Och min fråga är hur ni klarade av att löda?
Såg ni att det var dåligt lött?

Ni får gärna ringa upp å förklara hur ni gjorde!!

Mkt tacksam för hjälp.

Börjar tröttna på detta glappande......och har inte lust å slanta 2-3000:- för detta skitfel.

Ha de'

Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Jag hade samma symtom med kontakten, kondensatorn sitter nämligen i närheten.

För att löda om kondensatorn så skrapa bort skyddslacken först.

FLAYEN
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Räcker det att skrapa bort skyddslacken och sedan löda om kondensatorn med den gamla tennet?
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Om du har kliman isärtagen kanske du kan ta en bild och skicka den, så kan jag visa vart du skall löda..

FLAYEN
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Hellst skall du ha en lödsug och ta bort så mycket gammalt tenn som möjligt och sedan sätta på nytt. men om du ej har tillgång till det så löd bara på...

FLAYEN
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
ok.
ma
33
magster
328iC -96
Hade samma fel att klimatorn gick igång när jag bände lite på kontakten. Värmde på kondensatorn lite och sedan funkade den igen. Dock ska man passa sig när man bänder ut kretskortet så att inte den yttersta lödbanan går i sönder vilket den gjorde i min.
gammal tråd men också ett gammalt fel. Min klima glappar också. Det är några som haft det felet och åtgärdat det utan att slänga ut flera tusen på en ny. Kan inte någon vänlig själ lägga ut hur man fixar felet med lite bilder under Gör-det-själv. Det är ett rätt irriterande och jobbigt fel!!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Länk

_______
//Niklas
koni: tack! bra sida.

Följd fråga. måste man byta den blåa kondensatorn? eller räcker det med att löda om ledningarna??
Ev
56
Evo 3
320i -84 kraftigt mod
535 -91
På min klima räckte det att bara löda om den befintliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.