AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.303

Pendlande Tomgång, Ryck vid låga varv, Extremt Högt Tickande

kimozabe
Tjenare boys!

Min Tomgång Pendlar varm som kall, när den väl stabiliseras, OM den stabiliseras, så lägger den sig ofta lite högre än 700-750rpm. Bilen rycker vid låga varv och det kommer ett extremt högt tickande från motorn som följer varvtalet.

Har Konstaterat att Det tickar högre från Spridarna än ventilerna, tänkte eventuellt köpa nya, hittat en säljare som tar 200kr/st(Vet ej om det är begagnat, skit samma bara det blir bra.)

Letat efter läckar med startgas, efter 2 burkar stargas gav jag upp. Kan dåliga spridare och rycking gång/tomgång ha nåt gemensamt ?

Jag har kollat spjället i tomgångsmotorn(även kallad tomgångsventil/stabilisator) och det rör sig fritt o mjukt.
Rycker jag ut sladden från den så blir tomgången jämn, fast lägger sig rätt högt.

Är Väldigt nära på att skaffa halvförsäkring o köra ner bilen i sjön, Vet inte vad jag ska försöka med först. Allt kostar.

Vart ska jag börja nånstans?

Mvh

p.s: Bilen har gått nästan 23 000 mil, vet ej vad får sorts olja som är i, Micro hade 5 liter delsyntet för 199kr, sugen på att testa.
Ska eventuellt byta bränslefilter innan jag ger mig på spridarna.

kimozabe
Glömde en sak, Bilen har börjat accelerera väldigt långsamt på hög växel/varv, kan d ha med spridarna att göra också ?
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jag har ingen aning om din motor ens har en sådan, men min bil betedde sig väldigt mycket som du beskriver när kamaxelgivaren var kass. Kan vara värt att kolla kanske?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Din bil har ingen kamaxelgivare... Börja med att undersöka bränslesystemet, kolla bränslepumpen och byt bränslefiltret! Mät upp bränsletrycket. Det låter som det är bränslepumpen som spökar... Om inget av ovanstående hjälper, så ge dig på tändningssystemet, kolla rotor+fördelare m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.