AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
748

Läckande servoolja

Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Tänkte bara dra storyn om min läckande servoolja, alltid kanske det kan hjälpa någon...

Det hela började med att det läckte grön olja under bilen när jag stannat. Inte mycket i början, men det blev värre. Gjorde av med hela veckopengen på servoolja innan jag lessna. Tog och vred ratten fullt och sidorna och såg att en tryckslang till snäckan läckte som satan. Köpte ny och bytrte den. Sedan gick bilen kanon och till och med rattglappet hade nästan försvunnit. I två dagar. Då började den läcka ännu värre. Efter fickparkeringar såg det ut som någon hade tömt ett oljefat under bilen. Gjorde om samma procedur och såg då att även tryckslangen till pumpen hade behagat att lämna in. Köpte en ny och skulle byta. Den var inte lätt att byta...Men efter att ha böjt en 19 ringnyckel i skruvstädet lyckades jag lossa skiten. Bytet gick lätt men att få in den där jädra banjobulten och gänga den tog nog 2 timmar. Sedan tog det nog en timme att skruva på den medelst ett växlande mellan två kapade nycklar och den specialböjda. Men det gick. Efter detta slutade läckagen. Dock gick servot trögt och rattjäveln glappade igen. Tog då och luftade systemet ewtt antal gånger (fullt vrid i ändriiktningarna) och sedan blev den bra, men "Bremsdrucke" lös fortfarande varje 10:e sekund. Tog då och kollade givarna. De var helt skitiga och hängde i en tråd var. Kapade sladdarna, satte på nya kabelskor och slipade av givarfästena så de glänste som guld i solsken. Nu funkar allt igen. Inget läckage. Inget "Bremsdrucke"-pipande och det mesta av rattglappet har försvunnit. Dock känns servot kanske aningens trögt fortfarande, men det får väl bli en annan historia...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.