AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.616

X5 sportpaket eller inte

Jag har planer på att skaffa en X5 (2004).
Antagligen en 3.0d om jag kan låta bli nya 4.4.

Frågan är ska man ta sportpaketet eller inte?
-blir det för stötigt?
-om man tar 4.4 reduceras ju toppfarten om man inte har sportfjädring.
Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Med!!!!

På dieseln får du ju 19" och vita blinkers mm.
Om det sedan är fast eller stötigt är upp till var
och en. Själv tycker jag den är lite soft även med...

Mvh - David E
chrille70
Sportpaketet är nog att rekommendera. Mycket prisvärt trots att det kostar en slant, ca 40'. Framför allt är nog en X5 med sportpaket lite mer attraktiv på begagnatmarknaden än en bil utan. Detta eftersom de flesta X5:orna som säljs är utrustade med sportpaketet.

Visserligen blir det lite stötigare med 19"-hjul, men även bilarna utan sportpaket (med 17 tum) är ganska hårt fjädrade, så jag tror inte skillnaden är särskilt påtaglig.

Den enda nackdelen som jag ser det är att X5 med sportpaket inte går att beställa med luftfjädring, utan enbart med nivåreglering på bakaxeln. Men det kan man nog leva med... :)

Angående motoralternativen så tycker jag att du ska satsa på en 3,0d med automatlåda, det skulle jag ha gjort iaf. Den motorn sitter klockrent i X5. Det gör iofs även 4,4i men den är knappast ekonomiskt försvarbar på något sätt eller vis...

Mvh Chrille

aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Ang luftfjädringen så har jag i dagarna diskuterat detta med min bmwhandlare och det ska inte vara nåt problem att komplettera med luftfjädring fram om man redan har luft bak. Lite pyssel är det nog men det ska gå. Numera kan man ju få den med knapp som justerar i 3 olika höjdlägen. Passar alltså även sportpkt.

TA SPORTPAKETET annars kan du ju alltid få köpa 19" fälgarna av mig :-)

/Jari
I denna tråd rekommenreras att man inte ska ha sportpaket men här verkar de flesta vara för.

Länk

Buspelle
Skulle också rekommendera att köpa en bil med sportpaket. Tycker själv att den känns betydligt bättre att köra med sportpaket och inte alls särskilt stötig. Sedan är ju naturligtvis frågan om hur man upplever stötighet en vane- och smaksak...
Chrille70: Skulle det nånsin vara ekonomiskt försvarbart att köpa en så dyr bil ny, med eller utan sportpaket...?
chrille70
Wannabe:

Nej, egentligen inte. Men om man jämför med X5 3,0i eller 3,0D så tycker inte jag att X5 4,4i tillför så särskilt mycket trots att den kostar 150kkr mer att köpa ny. Sexcylindermotorerna räcker mer än väl prestandamässigt. Därför tycker jag inte att den är ekonomiskt försvarbar.

Mvh Chrille
Wannabe:

Om man resonerar så är det väl ingen bil som är ekonomiskt försvarbart att införskaffa, trots allt är en bilaffärer nog den sämsta affären man kan göra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.