|
|
|
|---|---|
|
hej hej!! nån som kan tippsa om en bra motorolja till en 318is av 90 årsmod? vore bra för ja måste byta så fort som möjligt... tack på förhand | |
|
Varför inte testa Casatrol Delsyntet (funkar bra för min 320i mvh glidarn e30 |
|
|
sorry felstavat.. Castrol skulle de va glidarn e30 |
|
| tack för de.. litar ja på dig och provar :) | |
|
Den motorn är väldigt känslig för vilken olja du använder. Jag testade med Castrol GTX 5w40 och det funkade inte. Tickade efter bankörning och hårdkörning. Tankade i Castrol RS 10w60 vilket funkade utmärkt. Testar nu Mobil 1 5w50 och den verkar funka utmärkt den också. Den motorn skall ha helsyntet. Den är väldigt känslig och måste ha bra olja. Bättre att lägga extra pengar på olja än att behöva renovera motorn för att man snålade med kvaliteten. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
Jag har kört med Pennzoil Performax 5w-40 helsyntet. Det funkade inte. Tickade vid hård körning. Nu kör jag med Castrol GTX Magnatech 5w-40 helsyntet och det funkar hittills mycket bra. Om jag kommer ut på bana nångång får det utvisa vad Magnatech pallar med, det verkar vara väldigt kinkigt vad man åker med efter vad jag har upplevt och vad jag har läst om andras erfarenheter. ====== Min bil:Länk |
|
Jag kör också på Castrol Delsyntet 10W40.. funkar super |
|
|
Kör med Mobil 1 nya 5w-50 helsyntet. Enligt han jag köpte oljan så var den nyligen kommen till marknaden med bättre egenskaper en den gammla 5w-50. köpte 5 liter för 460:- om man skulle köpa den där nån annan stan skulle man får betala 600:- för 4l. Nån som har koll om det var ett bra pris eller inte ? Mvh Teres ______ bmw323.cbj.net |
|
|
Pris är olika från ställe till ställe. Jag ger 900 spänn för ett 20-litersfat, fast det är lite special. Det är dyrt dyrt ute på marknaden annars. Oljan det gäller då är Mobil 1 5w50. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Betalade 480:- för 4 liter. | |
|
jag kör på biltemas helsyntetolja. funkar superduperbra. jag har inte det minsta lilla missljud någonstans i min motor. ligger och pressar upp mot 200 för det mesta så det är absolut inte någon meskörning det är frågan om. kostar kanske 200kr för ett oljebyte. |
|
|
Jag skulle rekommendera Biltemas helsyntet 5W-40. Det är lagom mycket oljepengar att lägga på en 90:a. Dessutom är det säkert en alldeles utmärkt olja (klassad SJ/A3) Själv kör jag på deras 5W-50 trots att den ligger två kvalitetsklasser lägre. Jag ville nämligen ha en lite tjockare för att se om motorn tystnar lite. |
|
|
Precis, testa biltemas syntetiska 5-40 API SJ/CF!!!!!!!!!!! för otroligt låga 189:-D (Finns bara en kvalitetsklass högre SL/CG+CH!!!) och BYT FILTRET! Eftersom det är sommar kan du köpa 1 liter 10-60w på Mekonomen också och pytsa i först så får du lite bättre värmetålighet.... |
|
ormen |
Biltemas olja skulle jag inte hälla i någon motor, en 16v maskin skall ha helsyntet medan helsyntet i den gamla 12v spisen är onödigt. Jag var förvånad hur bra motorerna höll i STCC på Shell helsyntet (0W-50 tror jag) och det var 16v 2L i 25min på 8400rpm. osv. Haglund: skulle du fåt nåt fat över, köper jag ett gärna. Åker förbi borås sisådär 20ggr/år. "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
På vilket sätt är då Biltemas helsyntetiska 5-40 sämre när den har en så bra kvalitetsklassning? Menar du att klassningen inte stämmer? Observera att Biltemas helsyntetiska 5-50 håller sämre kvalitet; den klassas som API SG/CE. Däremot så har ju mekonomen ibland ett erbjudande: 20-liters dunkar med helsyntet för runt 950:- Den har den högsta klassningen: API SL/CG! Är den mest prisvärda oljan egentligen men 20 liter använder man ju inte på en gång :) |
|
|
Om inte stcc bilarna höll för 25min på maxbelastning pga oljan skulle jag bli mycket förvånad. Jag höll runt 6000rpm i 1 timme med min... |
|
|
Köp den billigaste oljan! o m emblem o spoilers för det som blir över!! glöm inte ögonlock!!! ;-) |
|
|
Håller med Haglund , Mobil 1 helsyntet är det som gäller. Då går motor som en klocka.! MvH Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.