AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
987

Spricka insugsrör.

Hej!

Kikade runt lite i motorn idag, och upptäckte en spricka i gummit till insugsröret, efter luftmängdsmätaren. Kan detta vara en bidragande orsak till att bilen vill rycka lite i lägre farter/varvtal?

Visserligen lär jag ju ska byta den, eftersom det är en spricka i den, men visst, det är många saker som står på tur, så prioriteringar måste göras!

// Björn
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Om den drar tjuvluft så brukar bilen gå lite ryckigt och tomgången bli lite orolig, så det är säkert skälet till varför bilen går ryckigt.

Det behöver inte bara vara det som gör att bilen går ryckigt men jag skulle då byta gummibälgen om jag var du, bilen går då inte sämre av det iallafall.
Hehe, nej, det lär den inte göra.

Det jag är lite fundersam över är att tomgången är spikrak. Det enda som får nålen att röra sig är AC'n då den slår på/av...

Fast det kan ju tänkas att sprickan är så pass liten att den inte orkar suga luft genom den förrän vid lättare/hårdare gaspådrag

// Björn
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Kan mycke väl stämma det du säger att den inte tar någon tjuvluft förrän du belastar motorn.

Har du tur så är det bara den som orsakar att bilen vill rycka litegrann.
rogan
Tjena Björn.

För att testa om den drar tjuvluft även på tomgången så kan du låta bilen gå på tomgången och sedan spruta startgas över den misstänka slangen. Drar den tjuvluft så kommer motorn att gå upp i varv.
Har aldrig prövat själv men så fick jag det beskrivet.

Är det rätt?

/ Johan

// Många åker bil, vi kör BMW
Jag är lite skeptisk till startgastricket. Provade häromdan eftersom jag antagligen har problem med insugsläckor. Sprutade lite överallt kring insugsslangarna och inget hände. Frustrerad över resutaltat så provade jag att spruta rakt in i insuget, men inget hände då heller!
Vad som jag dock har provat på en annad bil var att koppla högtryck till insuget (med motorn av;) och sen spruta tvålvatten för att kolla efter läckor. funkar fantastiskt bra, jag kunde hitta en liten liten läcka vid oljestickan. Dock lite omständigt att täta runt insuget för att kunna hålla trycket uppe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.