|
|
|
|---|---|
|
Vet att många frågat om just fläktkopplingen och det stående tipset är att testa den med en tidning, men exakt hur svårt skall det vara att stoppa den om det är ok? Omöjligt? Antar att man kan få stopp på den om man trycker en hela söndagsutgåvan av Dn i den. Jag fick tipset att den skulle vra trög att snurra på om motorn var varm. Det var tyvär inte min så jag bytte den. Tyvärr så snurrar den fortfarande inte trögare. Kan det varit fel på min nya fläktkoppling eller kan jag monterat den fel (känns dock som att det vore omöjligt) eller testar jag fel? | |
| Om bilen inte blir för varm och kokar så ska den vara så | |
| Pja, blir bilen varm och kokar så är det lite sen felsökning tycker jag nog. Tanken var att undvika att just det händer, eller arr hela tidan vara rädd att hamna i trafikkö sommartid. Nu vet jag ju fortfarande inte om det är ok eller inte. | |
|
Det hörs mycket tydligt när kopplingen har greppat när man gasar den lite från tomgång, lite 240 känsla. gasa den lite när den är halvvarm och låt den sedan gå på tomgång ute en skapligt varm dag,gasa emellanåt lite för att kolla funktionen, obs kolla tempmätaren ibland också om du är osäker på om kopplingen fungerar. när kopplingen har greppat blåser det MYCKET mer bakom fläkten. FAF |
|
|
Följande test kan ge en fingervisning om fläktkopplingen fungerar utan att riskera att man blir stående med kokande motor under rusningstid i Tingstadstunneln, på Strandvägen eller vart man nu bor. 1) kör motorn ordentligt varm en varm sommardag 2) stanna bilen 3) låt den gå på tomgång i 10-15 minuter Kokar den inte då är kopplingen förmodligen OK! Själv körde jag min 3.0S -72 utan fungerande fläktkoppling (=utan fläktkylning) i 40.000 mil! Jag försökte dock hålla mig borta från köandet! Och gick inte det så fick man ta till full kupevärme oavsett om det var 30 grader varmt ute och några knep till. Då gick det faktiskt att klara en lång stund körning "10 meter och stå still, 10 meter och stå still" osv. Nu har jag byggt om den till det modernare viscokopplingssystemet. Att det fungerar vet jag men inte hur för jag kan normalt sett hålla i fläkten (med mycket, mycket liten kraft) så att den står still när motorn går på tomgång. Per L |
|
| Jag har bytt min fläktkoppling mot en ny men det är fortfarande så att det går lätt att stoppa den även om tempmätaren är inne på det röda =( | |
|
Min är fan omöjlig att stanna.... och jag lovar jag har testat med alla oika tidningar med bilagor och skit... Bilen låter nästan alltid som en Volvo 240 förutom om man typ håller ett jämnt varv på 4000rpm i 20 sekunder då lugnar fläkten ner sig... fast den börjar ju förstås direkt igen då man släpper ner den till tomgången, så mitt problem är ju att det är för känslig, går det att ställa in på nåt sätt så att den inte låser så tidigt...... ----------------------- Min E30: Länk |
|
| Förvisso skiljer ingrepps temperaturen på kopplingar mellan olika BMW modeller. (v8 och v12 fläktarna brukar "klippa i" väldigt tidigt, medan sexorna tar mer tid på sig). Dock om en ny koppling inte går i ingrepp då tempmätaren står mellan mitten och rött, så kan man misstänka annat fel:att kylaren är igensatt invändigt eller utvändigt, termostaten etc. Ingreppsfunktionen på viskokopplingen är ju att bi-metallskenan i mitten böjer sig av den högre lufttemperaturen och påverkar en tapp i centrum. Passerar inte luften genom kylaren eller om den inte blir tillräckligt varm, så "tror" ju kopplingen att allt motorn har normal temperatur. | |
| deejaywasp, Det kan vara så att din koppling behöver bytas. Vanligtvis brukar ju en defekt koppling slira men det förekommer också att den istället börjar kärva. Hugger det i den om du håller den still vid kall motor? (Läste en varning på en E38 sajt där många lyckats att köra fläkten i bitar efter friskt gasande och fastkärvad koppling). | |
|
Nope inget huggande... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Det var missljud i min fläktkoppling så jag bytte den mot en ny eftermarknads. Gjorde "Tidningstestet" och fläkten stannade direkt, tänkte ok dåligt eftermarknads-skit så jag köpte en ny på bmw (2220:-) och den stannar också på en gång man tar fram tidningen (eller tröjärmen) :) Så att "en fläkt som kan stannas är dålig och skall bytas" håller inte jag med om. -If the fan can not be stopped easily this is the fourth good indication, if it can be stopped the clutch is defective and should be replaced. Länk |
|
|
Om motorn är varm och tidningstestet stoppar fläkten, då är den dålig. När motorn är kall så är inte kopplingen i "aktivt" läge och borde vara lätt att stoppa. Så har jag förstått det iaf.. |
|
|
Grejen är den att när motorn blir "tillräckligt" varm så greppar "kopplingen" i fläktnavet och fläkten följer motorvarvet, annars har annars fläkten ett "max varv" som den inte överskrider. Vad jag märkt så inträffar det att den blir tillräckligt varm endast på sommaren vid kökörning eller efter en stund på tomgång. Oljud från fläktlagret har inte en direkt koppling till att fläkten fungerar korrekt. Håller med om "att fläkt som kan stannas är dålig och skall bytas" inte stämmer, man måste kolla funktion och oljud innan man kan avgöra det. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.