AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.204

Dricker en M5 olja?

3.6l -90 är det vanligt att de dricker lite olja?

Svar ja.. När man körde riktigt hårt med bilen så gick det en hel del olja... ca 1 liter på 100 mil kanske..

/Jimmy
Länk
beror ju förståss lite på motornsskick också..

/Jimmy
Länk
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Min M5 3.8 drog lite olja förut (ca 0.5l / 100 mil), men nu har jag bytt olja till
Shell Helix Ultra Racing 10-60w nu drar den ingen olja alls.
Har kört ca 400 mil och nivån är exakt på övre strecket.

/J

- Livet börjar efter 250 km/h -
Max 1,5L per 100mil står det i Instruktionsboken
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
En M5:a ska dra lite olja, de gör de flesta högprestnda bilar!!!!!

///M5-POWER
Min M5a drog inte en gnutta olja under de 1500 mil som jag hade den. Syntes inte någon förändring alls på stickan.

Mvh
Patrik
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Min M Roadster från 2001 (E52) drar c:a 1 liter olja per 600:de mil. (Bensinförbrukningen visar på att jag kör något hårdare än vad BMW räknar med i sina specifikationer.)

/Lasse B
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Patrik: Bytte du inte olja medan du ägde den på minst 1500 mil?!
Min M5-90 drog i sig riktigt mycket olja, fick upp "Engien oil level" var 500 mil eller nått. Sen provade jag att hälla i nån "oljetätare" som jag köpte på Hydro och vips, nu drar den inget. Fungerar kanon.

Mikael Melander
Länk
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
BMW bilarna är gjorda för att dra ungefär 1liter på 100mil det gör även dom nya

M5 som aldrig sover...
hade M5 3.6 körde svin hårt 400mil inte en droppe tog han
Min M5 tar från max till min markeringen på ca 700mil.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det verkar som vi har lite olika erfarenheter vad gäller oljeförbrukningen. Att motorn inte drar någon olja verkar inte vara rätt - det är inte så motorn är konstruerad(?). Några av oss verkar hamna runt 600-700 mil på en liter (mellan max och min markeringen). Det är i varje fall ett svar på frågan.
va ska jag säga mer? den tog inte olja....den gick klokrent...dokumenterade 9tusen mil den tiden,,era har kanske gått långt?
Antingen så måste ju de M5 som dricker mycket olja vara slitna eller gå på fel olja då det finns de som inte drar någon olja alls.

Mvh
Patrik
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det är inte säkert att en motor som "inte drar en droppe olja" är bättre än en motor som tar olja. Åtmistone inte så länge oljan går åt i rimlig takt. (Se ovan och specifikationer från tillverkare.)
En normal bil brukar kunna dra ca 1dl på 100 mil och det är helt normalt, det är defenitivt inte för mycket för en sån här stor motor som sitter i M5.
Upp till 1% av bränsleförbrukningen klassas som rimlig oljeförbrukning. För motorer av M5:s kaliber rekommenderar jag syntetolja med viskositet 10w-60. Dessa oljor tål hårdkörning bättre än 10w-40 som är vanligt förekommande på marknaden. Dessutom minskas i regel oljeförbrukningen markant med 10w-60.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
för mig säger icke dra olja motor som bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.