|
|
|
|---|---|
|
3.6l -90 är det vanligt att de dricker lite olja? | |
|
Svar ja.. När man körde riktigt hårt med bilen så gick det en hel del olja... ca 1 liter på 100 mil kanske.. /Jimmy Länk |
|
|
beror ju förståss lite på motornsskick också.. /Jimmy Länk |
|
|
Min M5 3.8 drog lite olja förut (ca 0.5l / 100 mil), men nu har jag bytt olja till Shell Helix Ultra Racing 10-60w nu drar den ingen olja alls. Har kört ca 400 mil och nivån är exakt på övre strecket. /J - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
| Max 1,5L per 100mil står det i Instruktionsboken | |
|
En M5:a ska dra lite olja, de gör de flesta högprestnda bilar!!!!! ///M5-POWER |
|
|
Min M5a drog inte en gnutta olja under de 1500 mil som jag hade den. Syntes inte någon förändring alls på stickan. Mvh Patrik |
|
|
Min M Roadster från 2001 (E52) drar c:a 1 liter olja per 600:de mil. (Bensinförbrukningen visar på att jag kör något hårdare än vad BMW räknar med i sina specifikationer.) /Lasse B |
|
| Patrik: Bytte du inte olja medan du ägde den på minst 1500 mil?! | |
|
Min M5-90 drog i sig riktigt mycket olja, fick upp "Engien oil level" var 500 mil eller nått. Sen provade jag att hälla i nån "oljetätare" som jag köpte på Hydro och vips, nu drar den inget. Fungerar kanon. Mikael Melander Länk |
|
|
BMW bilarna är gjorda för att dra ungefär 1liter på 100mil det gör även dom nya M5 som aldrig sover... |
|
| hade M5 3.6 körde svin hårt 400mil inte en droppe tog han | |
| Min M5 tar från max till min markeringen på ca 700mil. | |
| Det verkar som vi har lite olika erfarenheter vad gäller oljeförbrukningen. Att motorn inte drar någon olja verkar inte vara rätt - det är inte så motorn är konstruerad(?). Några av oss verkar hamna runt 600-700 mil på en liter (mellan max och min markeringen). Det är i varje fall ett svar på frågan. | |
| va ska jag säga mer? den tog inte olja....den gick klokrent...dokumenterade 9tusen mil den tiden,,era har kanske gått långt? | |
|
Antingen så måste ju de M5 som dricker mycket olja vara slitna eller gå på fel olja då det finns de som inte drar någon olja alls. Mvh Patrik |
|
| Det är inte säkert att en motor som "inte drar en droppe olja" är bättre än en motor som tar olja. Åtmistone inte så länge oljan går åt i rimlig takt. (Se ovan och specifikationer från tillverkare.) | |
| En normal bil brukar kunna dra ca 1dl på 100 mil och det är helt normalt, det är defenitivt inte för mycket för en sån här stor motor som sitter i M5. | |
|
Upp till 1% av bränsleförbrukningen klassas som rimlig oljeförbrukning. För motorer av M5:s kaliber rekommenderar jag syntetolja med viskositet 10w-60. Dessa oljor tål hårdkörning bättre än 10w-40 som är vanligt förekommande på marknaden. Dessutom minskas i regel oljeförbrukningen markant med 10w-60. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| för mig säger icke dra olja motor som bättre | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.