AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
748

Silentblock gick inte i...

Hej! har precis bytt silentblock "bakvagnsbussningar" vilket inte var helt lätt... i vilket fall som hellst så fick jag inte i den vänstra bussningen ordentligt... typ 1 cm kvar... anledningen till detta var att när jag hade fått i halva så var vi tvugna att åka o hämta en press... o då blev ju bussningen varm igen "gick efter mekartipset" nu till frågan: Åker den upp resten av biten med tiden eller e de bara på o försöka få i den igen? Vi fick öppna bakdörren o hoppa på instegslisten för att få in den så långt som vi fick... Sen högra sidan fick vi i nästan helt 2 mm kvar... den ville verkligen inte längre... så ja jag hoppas dom kryper in med tiden... Hoppas på svar..

12 tums ratt e MANLIGT :)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hej Tobbelito,
Jag har samma problem som dig, böt för några dagar sen, den gick inte in helt på vänster sida, ca en cm kvar. Tror nog jag sågar ur den den och sätter dit en ny.
Har som dig försökt med folk i bilen men till ingen nytta.

/Erik
ormen
försök o tillverka en inpressare. då går det nog enklare!

Länk

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Deliq
När jag bytte på min e30touring så fattades någon cm till helt inne på ena sidan, men den "satte sig" efter några mils körning.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har man riktig tur kan den glida i sista biten, men det är betydligt vanligare att den istället ger sig utåt igen.
Prova att smörja där du kommer åt och pressa i den sista biten också. Eventuellt kan du på värma lite på balken runt silentblocket, men akta då gummit.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Har aldrig provat att byta silenblock... men du kanske kan prova med kylspray... värt ett försök ?!

/Jake
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Jag använde mig av en rejäl avdragare när jag byte silentblock! De gick de helt smärtfritt, annars så får du väll pröva och byga nån sorts inpressare!
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag använde också en rejäl avdragare som man kunde pressa i silentblocken med. Det gick riktigt bra. Det blev som en helt ny bil. =)

MVH Morgan.

Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
"Bonnametoden" brukar fungera: Ta bort staget under bussningen om du har monterat tillbaka det redan. Hissa upp bilen Med bakvagnsbalken fritt hängande. Lägg några planksnuttar mellan bilens golv och bakvagnsbalken. Ställ en pallbock el. dyl. under bussningen och lägg en tjockare träkloss med hål i, imellan. Sänk sedan ner bilen och låt den stå med tryck på bussningen i några timmar, så brukar den krypa på plats.
Deliq
>powertoy
Det var precis så jag gjorde, men den sista centimetern ville ändå inte.
Men som jag beskrev nyss... efter några mil så satt den där den skulle :-)

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Jag tror att det är den lilla koppen högst upp "som alluminium biten ska går i" som kärvar.... det där med avdragare tänkte vi ochså på... men vart kan man köpa en lämplig sådan? känns ju rätt tråkigt att man inte fick i dem helt när man höll på i en hel helg o bytade... JÄVLA JOBB! men som sagt. avdragare verkar vettigt.... press använde vi....

su
33
sundin
528i m102 edition
528i isbil
518i bruksbil
Kanske inte värden smidigaste, men jag brukar använda ett vanligt skruvstäd att pressa in bussningen med. Bruka alltid funka iaf!
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag bytte igår och jag använde mig av avdragaren som press och använde skaftet på en stor skiftnycket som mellanlägg. Provade först med en träbit och domkraft men som beskrivs ovan så kom bussningen inte ända in. Avdragaren för 80:- från Biltema funkade kanon !!
Ahlstedt: vilken avdragare menar du då? hittar inte nån avdragare på feltema för 80:-

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.