AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
824

P-böter vid streetrace

Polisen på Gotland tar nu till en lite udda metod för att få slut på streetracen där!
Vi är ca 50 st som fått p-böter vid våran flygraka strax norr om Visby.
Det var förra söndagen, vi hade träffats för att köra lite som vanligt, vi parkerade vid sidan av den asfalterade körbanan på gruset(ca 7-8m på varje sida) och väntade på att stegen skulle bli klar.
Då dök polisen!!! upp, ingen hade ännu börjat köra så vi tänkte att här har dom inget att hämta.
De körde mycket sakta förbi våra bilar, det såg ut som att de antecknade våra regnummer, när de passerat våra bilar gasade de på och försvann utan att kliva ur och prata med någon!
På onsdagen kom så chocken när vi fick P-böter på Posten!!
Överträdelse: PARKERING I TERRÄNG
Vi blir nu 500 kr fattigare, och staten 25000 kr rikare!!!!!
Får de verkligen göra så??
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ja, varför ska de inte få göra det?
En mkt vanlig metod för att "störa", normalt så brukar de skriva de på plats för att splitta grupperingarna.

//Stephan

_____
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Detta har polismakten testat innan här i Borås.
Kolla upp bara så de bötfäller er för rätt sak. Här i Borås hade de klantat till sig rejält och bötfällde bilarna för parkering på stoppförbud (600 kronor) vilket det inte var utan parkering på huvudled, alltså parkering på parkeringsförbud (400 kronor).
De fick riva böterna för dem de inte hann korrigera innan de skickade ut dem.
Jag hade inte min bil med mig då så jag var inte i riskzonen och detta var under det sista olagliga rejset här i stan innan vi fick Blackrace så det känns som att problemet är ur världen nu.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Motelden torde således vara att SAMTLIGA bilar kastar ut varsin varningstriangel och slår på varningsblinkersen.
Eller struntar i varningsblinkersen då batteriet mycket väl KAN ha tagit slut i samtliga ekipage.

Man kan väll inte bli bötfälld för att ha fått något mystiskt elfel så att bilen bara tvärdör ?

Rättsvidrigt !

Sedan kan man fundera på hur det skulle bli om samtliga bötfälda bestred och överklagade två gånger och hänvisade till
att bötfält fordon ej befann sig på platsen.
En snabb ockulär besiktning av ett ekipages registreringsnummer
under en mörk kväll bör ju mycket väl kunna bli fel ?
Om inte annat skulle det nog innebära så pass mycket extra pappersarbete för våra trevliga samhällsamariter att deras metod
inte känns lika roande nästa gång de har för lite att göra.

"Två ton annars får det vara för min del"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Annars kan man ju betala sina böter eftersom faktumet kvarstår, bilen var felparkerad. Har man gjort ett fel tycker jag att man själv kan ta det på sig och betala istället för att dränera samhället på så mycket pengar som möjligt. Jag tycker jag betalar nog i skatt ändå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja man skall betala OM man parkerat fel!
Men i detta fallet stod ingen på vägen, var börjar terrängen?
Det är ju grusat och planerat på sidorna, då är det väl inte terräng.
Det är dessutom privatägd mark på sidorna av vägen som försvaret arrenderar av markägarna.
Shady
läste en artikel i en tidning där ett parkeringsbolag hade lappat en stort antal bilar som stod vid sidan av vägen, dock inte vid ett streetrace tror det var vid en badstrand eller nått

och enligt parkeringsbolaget som lappade så stod man i terrängen när man hade alla fyra hjul av vägen

fast det blir väl rätt svårt att bevisa i efterhand var man stod parkerad
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det är väl förbjudet att parkera på huvudled, så det är felparkering oavsett om bilen stod i terrängen eller på vägen.

__
Länk
max f
om man får parkera där för markägaren så har inte polisen med det att göra, vad man kan göra är att ta kontakt med markägaren erbjuda honom/henne en slant mot ett intyg om att ni har tillåtelse att parkera era bilar där så kan dom inget göra och blir tvingade att riva lapparna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.