|
|
|
|---|---|
|
Har sedan en tid noterat dunsar/smällar som kommer från vänsterbak. Hittade idag en orsak till detta eftersom att vänster tankhalva sugs ihop och sedan ploppar ut med jämna mellanrum. Det sker även under gång, dvs när pumpen är igång men nästintill 100% 30sek. efter när man stänger av bilen. Det blir mer frekvent och kommer oftare när tanken går mot tom, och det kanske ter sig som självklart. Följdfrågan är varför detta uppstår? Undertryck är ju en faktor men.... Kan det vara stopp i något bränslefiler filter/returledning, eller mellan tankhalvorna. Någon som har varit med om något liknande ? Johan S var i min tidigare tråd ( Länk ) inne på att detta var ett vanligt fel som ev. kunde falla under goodwill garanti. Någon som har fått det åtgärdat ? Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk | |
| ventilationen tror jag | |
netz |
När jag tänker närmare på saken har jag något liknande,inte några dunkningar men ibland när jag ska tanka är det rätt bra sug när man lossar tanklocket. Har inte kollat men på "vanliga" bilar brukar det sitta en luftningsslang vid tankarmaturen eller vid påfyllningsröret som slutar i tomma luften eller med en backventil.mitt tips är igensatt backventil. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodat stopp i avluftningen i tanken nånstans.. Att tanklocket suger fast, den symtomen har jag på vår MB190E, men det beror på att det bildas ett vakumm i mellan tanklocket och det mindre lock som man petar undan med tankpistolen längre ned i röret, luftningen till tanken tas nedanför detta lock. Vakummet mellan locken, är en luftning som ska ta bort bensinångor via en kolkanister och vakummet sugs från motorns insug.Nått avgasreningspåhitt eller nått sånt, som är bra att veta, det kan ju ställa till en del huvudbry annars. ///MVH Hasso Länk |
|
Då gäller det bara att hitta var avluftningen sitter och kolla den ledningen. Körde i dag utan tanklock under ca 20km. Och sedär inte ett ljud. Skall testa att ta bort gummipackningen på tanklocket och se om det hjälper tillsvidare. Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk |
|
netz |
Om jag har fattat rätt så skall det vara lite vakum i tanken,då är frågan vad som är galet om det blir för mycket,den där kolkanistern funkar kanske som en dämpning mellan insug och tank,som kanske släpper igenom för mycket med tiden. Får nog ut och kolla lite hur det ser ut.. |
|
Bläddrade lite i min bunt med servicekvitton på min bil... Nu är jag dålig på tyska, men tanken ser ut att vara utbytt runt 3 gånger vid 7000, 10000, 12000 mil... varje gång till en kostnad av drygt 500 DEM. Ser dock ut som om garantin täckte kostnaden. DESSUTOM har man vid 17000 mil (i sverige) bytt "Aktivkolfilter" p.g.a. att tanken sugs ihop och smäller. Kostnaden för detta var noll kr och så står det även "Godk.GW nr xxxxx" 100% på arb. och material. Borde väl betyda att dom godkänt Goodwill ärende till 100%. Man kan ju undra vad ett aktivt kolfilter har att göra med bensintanken? Men jag är 100% säker på att jag tolkat kvittot rätt. Har inga som helst problem med tanken själv.. och jag har kört runt 500 mil hittils. Kanske har man bytt tanken i onödan i tyskland, och aldrig hittat det egentliga felet? Låter otroligt... |
|
|
Återkommer med lösnigen på denna tråd. Efter ett byte av en defekt takavluftnings ventil, (som fö. sitter längst fram i motorrummet på vänster sida) löste sig felet. Dock vart jag tvungen att plocka ner tanken och fixa sprickan. Allt som allt gick det lös på ca 4000:- ur egen ficka Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag har samma fel på min 750 -99:a. Jag fick ett tips om en plast burk som ska vara fylld med aktivtkol (kolkanister). Den sätts tydligen igen med åren. Borrar man ett hål idenna burk så funkar avluftningen igen. Alt att man buter ut burken mot en ny. Är det någon som vet var den sitter i bilen? MVh, Pocke |
|
|
Bakom stötfångarpanelen bak, på vänster sida har jag för mig. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Hej och tack för ditt svar. Har du bytt "denna här" burken någon gång? Mvh, Pocke |
|
|
Jag bytte den i samband med felet på avluftningsventilen för att vara på den säkra sidan. Kolkanistern finns även omnämd i TIS som ett fabrikationsfel som "vissa" fått åtgärdad på goodwill garanti. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.