AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.595

fågelskit på lacken

Sida 1 av 2
mi
51
michalo
320i -01
massa fåglar har pajjat min bil,, dom har skitit ner den totalt och deras avföring går inte ta bort, det har gått in i lacken o ser fördjävligt ut rent ut sagt, så fort solen kommer fram så lyser deras mästerverk över hela min bil t o m på min vackra motorhuv... måste jag lacka om hela bilen nu eller finns det andra sätt man kan bli av med sånt?

*peace*
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Går det inte att ta väck med rubbing?

Fågelskitar skall tas väck så fort dom landat på bilen, helst innna. *L*

Länk
mi
51
michalo
320i -01
nej jag har inte provat me rubbing,, vet inte om jag pallar... alltså jag tog bort alla så fort jag såg dom, men i mina desperata försök till o ta bort dom repa jag min lack... parkeringen jag nyttjade under tre veckor på min semester sket duvor på min bil varje dag, o varje skit gick direkt in i lacken,, kan det vara därför att jag inte har nåt vax på eller?

*peace*
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Fågelskit är ett populärt ämne:
Länk
Länk

roadZter
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
En vaxad bil har ju altid lite mera skydd. Så det e ju inte fel.
elof
får man fråga vad du har för färg på din bil?
verkar som om de gärna "bombar" på mörkare bilar har jag lagt märke till.....
cramo
jag har hört att en fågel brukar skita i vattnet och tar fel på en blank bil och en blänkande sjö...men jag vet inte om det är sant,däremot har de en förmåga att skita på bilen när den är nytvättad och vaxad..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
cramo:
Det låter helt groteskt och sjukt, men jag tror att du har helt rätt i påståendet. Kan väl knappast finnas någon annan förklaring?
Ett gott skratt fick jag i alla fall. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
mi
51
michalo
320i -01
jag har en mauritzius blå metallic bil,, alltså rätt mörk blå typ... och dom skiter på min bil mer än toaletterna på hultsfred...
Hmm...har också mörkblåmetallic och jag får torka bort skit i princip varje dag. Cramos teori låter trovärdig. Klart att dom alltid skiter på BMW:s när dom är så blanka;)...Vad är det som gör att fågelskit är så frätande på lacken?

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
mi
51
michalo
320i -01
jag tror det e måsarna som prepareras sina skit avsiktligt med svavelsyra eller nåt, efter eget hemligt recept... nae men det e nog deras magsyra blandat med onda björnbär o annat skit som gör det frätande,, ..

hopp, så vad ska jag göra nu lacka om hela bilen eller?

*peace*
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Måsarna äter ju allt, ju vidrigare desto bättre! Batterisyra står säkert högt på deras favoritmeny :)

Men jo, det är ett faktum att måsarna helt dumpar på blåa bilar. Hade en orientblåmetallic E39 innan och den var väldigt utsatt...fick torka nästan varje dag.
Min cosmossvarta bil har jag nu haft i 13 månader och bara behövt torka skit 3 eller 4 ggr.

__
Länk
ja har en röd o har aldrig skit på den :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fågelskit är ett gissel!
Blöt upp den och skölj av den så fort det går.
Att "torrtorka" kan tyvärr ge fula repor då fågelskiten ofta innehåller grus och annat repande som fåglarna har pickat i sig.
Desto längre skiten sitter på lacken-desto större frätande! Inte minst i kombination med gassande sol är inget kul....

Om inte polering med diverse slipande polermedel hjälper återstår nog bara omlackering!

Teorin om att fåglarna skiter instinktiv över vattnet har jag med hört!

Annars får man väl vara glad att korna inte kan flyga! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ford har den "slutgiltiga lösningen" väntar nu med spänning på att den kommer som option till BMW.

Länk
klicka på view highlights och sedan clip one

Michalo:

rör aldrig på fågelskit BARA högtryck all fågelskit innehåller sand så det repar o slipar...
Blir det en matt liten fläck kvar så ta vaxpolish med maskin eller för hand med en GUL trissa (viket är polertrissa tror jag men ring CAR-CARE i Borås o fråga)
Har man svartlack är det svårast har man silver/ljusgrå är det lättast däremellan så är skalan ju mörkare lack ju svårare

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag kan intyga att det är likadant på min ljusblå metallic bil. Jag var på MC Donalds en dag som ligger vid vattnet och jag parkerade vid parkeringen närmast vattnet. I cirka 10-15 minuter befann jag mig där då jag till min stora förvåning ser min motorhuv totalt sönderbombarderad av måsskit (på denna lilla stund). Så det kan nog stämma väldigt bra att dom "missar" vattnet eller tror att bilen är vattnet speciellt då det blänker rejält (som det alltid gör om min bil , hihi).

///Daniel

Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
kilen:

Skiten bör som Johan B säger fuktas upp först innan man högtryckstvättar. Samma gäller allmänt för biltvätt då man kan få en blästrande effekt med högtryck + smuts med grus etc i. Med en liten vinkel mellan munstycke och lack minimerar man dock risken för en "blästringseffekt". Efter uppfuktning och försiktig avspolning av det värsta gäller dock högtryck.

Har det blivit en fläck så räcker troligen inte vaxpolish för att ta bort den permanent. Gula trissor är vanligen medelhårda (kan skilja mellan fabrikat). En rubbing eller lackrengöring (bra testa mildaste först och se om det räcker) kan behövas för tuffare fläckar .

MVH/PTR
mi
51
michalo
320i -01
tack så mycke för tipsen,, tyvärr försent,, jag har redan repat sönder min huv med den där fågelskiten,, aja tack igen

*peace*
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Här har ni kanske lösningen på fågelskitproblemet :)
Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
På jobbet har alla gråa och vita bilar.. bortsett min brilliantröda e30.. hm, dom skiter verkligen BARA på min.. tur att vi har brandslang där.. ;) ut o spolar varje halvtimme om sommaren då fåglarna är i närheten.. men bilen håller sig fin :)

fick dock en fläck en gång på huven.. fick aldrig bort den.. men nu är hela fronten omlackad, så problemet är ur världen för min del, tills nästa sommar(?)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.