|
|
|
|---|---|
|
Tjena. vad är bäst, köpa en dyr bas eller 2st som kostar lika mycket tillsammans som den dyra basen? Jag ska bygga en bandpass låda! | |
|
Dom 2 billigare skulle jag ha tagit. Om det inte är ett allt för dåligt märke med kass kvalitet. //Nord |
|
|
Har frågat mig samma sak och efter att har ha kollat runt på bilstereo sidor så har jag kommit fram till att det bästa är att köpa en dyr/bra bas än flera billigare.. gå in på www.nardik.se klicka på "START MAGAZINET" så finns alla frågor och svar på hur man ska gå till väga... Mvh |
|
| Allt är relativt. När du säger en dyr bas, vilken prisklass tänker du på då? och hur stor bas/basar ska du ha? | |
|
Jag tycker du bör fundera över hur stor del av bagageutrymmet du är beredd att offra. Ofta behöver billigare basar större lådvolymer för att fungera på ett bra sätt. Skall du dessutom ha två basar ökar volymen ytterligare. Risken är alltså stor att det krävs påtagligt större totalvolym med två billiga basar jämfört med en dyr. |
|
| Ta den dyrare basen. Hellre kvalitet framför kvantitet ... eller? ;) | |
|
mattemattson: Varför ska du bygga bandpasslåda ? Om syftet är att få djupbas alá hemmabio så tycker jag att det är bortkastat, speciellt i en bil. Har en kompis som är bas-k*t, visst det låter ootroligt djupt, men man hör inget vettigt då resten av hans inredning "låter med" i basen och det genererar så mycket övertoner i det lilla utrymmet. Satsa hellre på en sluten låda, du kan få punchig hård bas, i de frekvenser som är tillräckligt relevanta i en bil. Sluten låda blir också mindre och den har lite förlåtande karaktär för nybörjare och även avancerade byggare. Vanskligt att gå efter kvalité, baserat på priset... köpte själv billig kvalitéts-bas från USA till en tredjedel av priset i Sverige... inkl. frakt, försäkring, tull och moms... Lycka till ! /Jake |
|
|
Jake Låt säga att man beställer en bas som kostar 2000:- i usa, hur mycket kostar den inkl tull och moms??.. |
|
|
Sleepy: Du får inte glömma frakt och försäkring också... Tull och moms i Sverige beror på det värde som anges av företaget som skickar varorna... Tullen har inga egna tabeller att utgå ifrån, så dom har ingen direkt kunskap av det aktuella värdet (och man kan ju köpa demo/reavaror över Internet också). Du kan använda Tullens hemsida för att räkna ut aktuell moms och tull... Länk Lycka till ! /Jake |
|
|
som sagts tidigare: vad är dyrt för Dig? JAG klassar en bas som kostar från 5000kr o uppåt som en dyr bas. Skrev i ett annat inlägg att den basen som jag lyssnat på, o som kommit närmast MITT audiofil nirvana, den kostade nästan 6000kr. Det är ingalunda den dyraste som finns på marknaden, men den kostade mer än vad jag ansåg att jag hade råd med. Hmm, tappade visst tråden lite...som svar på din fråga, har Du tänkt köpa 2st basar i prisregionen 500-1500kr / st, dvs tillsammans 1000-3000 kr, tycker JAG att Du ska satsa på en (1) bra (dyr i detta sammanhanget) bas. Vet att d finns många bra basar i 2500kr segmentet, Alpine, Rockford, Dls för att bara nämna några. Men d bästa man kan göra, d är att provlyssna olika basar i sin egen bil. Kom dock ihåg att en bas för 10000kr inte kan få en i övrigt mindre bra anläggning att låta bra. Ingen kedja är... mvh Rutger |
|
|
Jake: Varför ska jag låta mina dyra basar spela i bagage ytrymmet när jag istället kan leda in basen i bilen? En rätt byggd bandpass låda kan man få en jävla snärt i. En sluten låda i bagaget på en e-36´a ställer bara till med en massa oljud och vibbrationer i bagageytrymmet. Det ska inte låta som en bondig 240 som skallrar förbi tycker jag iaf. Din kompis måste nog ha byggt aldeles för stor låda eller fel längd på rörena. Tror jag iaf.¨ Mvh Mattias |
|
|
utan att säga den ena lådan är bättre än den andra...men den ovan nämnda "audiofil nirvana" bilen hade en sluten låda, i en sedan kaross, med basen spelandes in i kupén via skidluckan. Han hade dock varit väldigt noga med att "täta" mellan lådan o ryggstödet, så att inget ljud från basen letade sig ut i skuffen. Detta är mycket viktigt... Men som sagt, kan inte säga att den ena baslådeprincipen är bättre än den andra... mvh Rutger |
|
|
Matte... : Precis som rutger nämner så var det en anläggning som sköt genom skidluckan, även hos min polare. Har ingen aning om hur en E36a ser ut invändigt, kanske inte kan lösa det på annat sätt än att leda basen genom hatthyllan? Men det är helt klart svårare att bygga en bandpasslåda, än en sluten låda, men syftet är ju olika också... Lycka till ! /Jake |
|
| Från början så tänkte jag köpa 2st sådana hära Länk för 1488:-/st. Någon som har något tips för en bas i prisklassen 3000:- som garanterat låter bättre en dessa basar? Vad jag har förstått och fått ut från alla tidigare diskussioner på forumet och även på andra håll att det vettigaste är att bygga bandpass. Sluten låda genom skisack skulle ju kanske vara något om man hadde det, men jag saknar det på min. | |
|
Jo, nog brukar bandpass vara ett bra alternativ för sedankarosser. Om de spelar bra, samt vilken karaktär de har, beror på hur de är uträknade, avstämda och byggda. Det är också sant att bandpasslådorna är känsliga för hur de utformas. Om volymen på en sluten låda blir 10 % fel gör i allmänhet ingen dramatisk skillnad, men på en bandpass kan det få mycket värre konskevenser. Har man inte byggt bandpass förr är det nog rekommendabelt att ta hjälp av npgon som har erfarenhet av sådana lådor. Visst, har man skidlucka ges flera alternativ än bandpass. Det var därför skidlucka var ett krav när jag köpte min senaste bil :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.