AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
901

Problem med HC och pendlande tomgång.

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Nu har jag varit inne på bes. igen och HC halten kom som lägst ner till 160. Vid 1:a mätningen låg den på skyhöga 1500.

Jag vet inte riktigt vad detta kan bero av. Men jag gissar på bränsleblandningen och bilen har nyligen varit inne på bmw för test men det gav inget utslag.

Dessutom är tomgången orolig och pendlar mellan ca 900 och 600 i varv.

I år har följande gjorts:
* Databox bytt
* Insugsbälg
* Stift + filter + olja är nybytt

I fjol utfördes:
* Justering av kamaxlar
* Bytt spjällhuskontakt, kamaxelgivare samt någon mer givare
* Provat med annan lamdasond utan resultat
* Tändspolar har testats

Jag har provat att spruta med startgas men det påverkar inte tomgången. Alla värden utom HC är kanon.
Jag kan även tillägga att jag tycker att motorn saknar effekt och den går extremt orent när den är kall.

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag glömde att även tomgångsmotorn byttes ifjol.
Vad är det som kan vara fel?
Jag har blivit rådd att testa motståndet på tändkablarna. Men kan det verkligen vara orsaken?
kolla om du har nå avgas läck någonstans.
det kan påverka hc värdet.
värt en koll....
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Avgasläcka borde väl inte kunna påverka tomgången, eller har jag fel?

Jag har kontrollerat vevhusventilationen idag och slangarna är bra, men plastkontakten mellan motorn och slangarna glappar en aning och det är relativt oljigt runtom. Kan detta påverka HC/tomgång?

/Anders
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Kolla efter avgasläckage, spec före lamda. Kontrollera lambda.

hade co 9% hc 2200 ppm på en t5:a jag haft, visade sig vara ovannämda.

mvh Wingh
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag tror inte att det är nåt problem med lamdan eftersom lamdavärdet ligger på 1,00

Jag har upptäckt att vevhusventilationen läcker en aning olja. Det är en o-ring som är slut mot ventilkåpan. Den ska bytas imorgon tillsammans med ett nytt bränslefilter.
Jag hoppas att det löser sig med det, annars får det bli en koll på avgassidan, men hur ser man om det är läck på enklast sätt?

/Anders
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Läste tydligen inte tillräckligt noga i ditt första inlägg. Du har juh bra öambda, så tjuvläck e det nog en stor chans till. Kolla grenrör och collector även noga.
hc är oförbränt bränsle, du kan uppnå lambda 1 och ändå ha för mycket soppa...
Fram med startgasen och löpmeter med vackum och vanlig sland...
Jag åkte dit på första besiktningen med min boxster (årsmodell 2000) med för höga HC värden. I mitt fall var det luftmassemästarn som var trasig, trologtvis dödad av mitt konfiter. Den kassa mätaren gjorde också tomgången lite orolig och att motorn var kraftlös vid mycket låga varv (<2000) och mycket lite gaspådrag.
Nu har du iofs en mätare med en dörr som öppnas lär luften passerar, men samma fel borde kunna hända på den också.
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Exakt så betedde sig min förra bil 325i-92, men felet för mig var att lamdasonden gått sönder, och anledningen att den gick sönder var att jag chiptrimmade bilen så efter 2 byten av lamda så satt jag tillbaka original chipet och då försvann problemen.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag var inne på bmw igår och pratade lite ang. vevhusventilationen så när jag kom hem rev jag ner allt som kommer i kontakt med den.
Dvs tomgångsmotor + slangar
Spjällhus + slangar
Samt insug är på väg att plockas ner

Allt var helt indränkt i olja och i insuget låg det en pöl med olja precis innanför spjällhuset. Jag antar att det är nåt där som har att göra med hc halten, men jag tycker att det är alldeles för mycket för att det ska kunna komma ifrån vevhusvent.

Vi får väl se vad jag kommer fram till när insuget är nerplockat men det låter lite skumt.

/Anders
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tja, det kan väl bara komma från vevhusventilationen eller???
Jag tyckte också det var lite kladdigt i mitt insug så jag pluggade uttaget i spjällhuset och drog vevhusventilationen med en slang ner jämte motorn. Och JA, jag vet att jag är en miljöbuse...

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.