|
|
|
|---|---|
|
Hur f-n kommer man åt torkarmotorn på en 740 e38? Jag har ett missljud som låter som en motorsåg som sågar i plåt, föreställ er själva! Peter | |
|
Det är ganska plättlätt. Låsringen under vänster torkaraxel hade släppt för mig, vilket gjorde att axeln åkte ut och in vid torkning, så jag har haft ur hela torkarpaketet. Gör så här: Låssa höger torkararms "parallellogram" från sina axlar. (de kan vara tjuriga att få loss, ja använde en modifierad spindelleds avdragare). På vänster torkararm har du förmodligen en förspänningsmekanism till fjädern. Låssa plastlocket på armen. under det sitter hävarmen till fjädern. i centrumet sitten en stor platt torxskruv som du förmodligen inte har verktyg till. (Jag svetsade på ett plattjärn på en M8-skruv och använde sexkantsskallen som nyckel) En vanlig 13mm insexnyckel går också bra. I hålet under sitter en torxskruv med samma storlek. Det är den som håller torkararmen. För att få ner verktyget måste stålpinnen i mitten lyftas ur, med en t.ex en magnet. (under stålpinnen sitter det en servomotor som trycker pinnen ut och in för att spänna armens fjäder). När torkarna är demonterade så ska friskluftintaget demonteras. Håll ner fjäderlocken så ser du två 8mm skruvskallar i kanterna på varje hål. (De har en plastbricka på undersidan som håller kvar dem, så det är ingen risk att de trillar ner i luftintagen). Lyft av intaget. Demontera alla clips som håller plastbiten som sitter mot vindrutan och lyft bort den. Skruva nu bort plåtkåpan som sitter mot torpedväggen på vänstersida, (ovanför bromsservot). Hela torkarmekanismen sitter med tre skruvar som du ser tydligt. Lossa div. kablage och du kan nu enkelt lyfta ut hela "paketet". |
|
|
Tack för den utförliga beskrivningen, detta blir mitt helgpyssel! Bytte förresten bakfjädrar denna helgen som gick, de var av! Ett rätt stort jobb då man fick montera bort innerpanelen på C-stolpen,hatthyllan, lossa baksätesdynorna,lossa rollon, innan man kunde nå skruvarna till övre stötdämparfästena, puuh. En idiotisk lösning då det lätt kunde ha lösts med en lucka i hatthyllan! Återigen tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.