|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om någon har några erfarenheter om skinnet på sportstolarna i M3-E36, modell den i länken: Länk Slits det väldigt fort? Varför jag frågar är för att bilen i fråga har gått väldigt lite och är lite nyfiken på om det blir som på bilden av alla i och urstigningar... Eller är det ett tecken på att bilen kanske inte gått så få mil som mätaren visar? Jag är inte ute efter att hänga ut någon utan frågar enbart eftersom jag vill höra era erfarenheter. (Ifall någon nu trodde nåt annat) Jag är ju i farten att skaffa ny bmw för tillfället så jag vore tacksam om någon kunde ge hjälpa mig. | |
|
Anders S.: Om man sköter skinnet som man ska göra så är jag i alla fall övertygad att det håller länge. |
|
|
Okej, min tanke var egentligen angående sidostödet. Dvs kanten där man ser att det är lite slitet. Men det förstod du kanske? |
|
|
Anders S.: Nej det gjorde jag inte.....men i mina ögon ser det inte slitet ut kan det vara ljuset som spelar ett spratt eller är det min alt din skärm. På min ser det nämligen helt ok ut är det samma bild vi pratar om:)) |
|
|
Du kanske har rätt. Annars kan man ju anta att just det stället där det ser slitet ut är ett väldigt känsligt ställe? Får se om någon med samma stol har någon erfarenhet om "hållbarheten".... Ingen M3:a kvar Starre, eller mörkar du bara? :) |
|
|
Anders S: På förarplatsen är det helt klart vänster delen som slits först har man även armstöd så kan det vara värt att ta en titt där oxså. |
|
|
Inga andra som har erfarenheter av den här typen av stol? |
|
caj |
Nja var och tittade på en svensksåld M3a en gång med ca 5000 mil på mätaren och den var inte grann på förarstolen.. Däremot kan ju även en långmilare ha väldigt fin förarstol eftersom den slits ju inte direkt när man eldar på autobahn.. Jag tror personligen att, asar man sig in och ut ur bilen på fel sätt och inte sköter skinnet som man ska, då kan det gå snabbt att förstöra skinnet! Nåt man kan känna på istället är ifall stolen känns mjuk och sunkig, då kan den nog ha rullat lite |
| de helt beroende hur de skött.....men samtidigt hur ofta man hoppat in och ur bilen oxå....nån kanske använder bilen nästan hela tiden till små sträckor och måste hoppa in och ut hela tiden....sen kan olika kläder man har på sig slita mer på skinnet...om ett skinnsäte är helt sprucket och mycket slitet då ska man passa sig...då är riskerna stora att bilen gått långt...men ett par sprickor och lite blekt på nått litet ställe i sido stödet är normalt.... | |
| Min 320 T-97 har gått 21250 mil den har halv skinn men det finns inte en tendens till "nötskador" eller spricker allso sköter man dom och smörjer in skinnet håller dom !!!! | |
|
Min börjar bli lite sliten där med.. höften tar i där varje gång man hoppar in i bilen.. Men det får man nog räkna med. Men smörjer man skinnet ett par gånger om året så är det ju ingen stor sak, slitage måste man räkna med. |
|
|
Hade en M3 cab -97:a med 10.000 mil på mätaren, det fanns en viss antydning till slitning vid sömmen (alltså en nyansskillnad inget mer). Antingen är det någon: 1. som inte kan sätta sig i bilen utan att gnida hela ryggen/r*ven över just det stället. 2. som inte kan stava till lädervårdsmedel 3. har bilen kanske använts för kortare resor eller ej korrekt miltal. 4. som jag skrev i en tård för länge sedan, tysken som haft bilen innan är en gammal avdankad Acceptmedlem med inoperarat nitbälte ; |
|
|
Hur sköter ni era skinnstolar, kan man få lite tips??? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Min har gått 12800 och skinnet är fortfarande som nytt trots att det är ljusgrått på kanterna med ännu ljusare i mitten. | |
|
z3mpower: Jag smörjde mina stolar 2-3 ggr per säsong med Turtles skinnsmörja. Har sett på forumet att någon var riktigt neggo på den produkten men jag tyckte det funkade på svart skinn iallafall. Använde den inte för att rengöra, kanske funkar sämre på andra skinntyper/färger. Svart hr det varit kanon både på E46:an och E36:an har jag använt det. m5 nicke: Precis min erfarenhet också, står det 4000 mil på mätaren och slitet skinn kan man undera hur man lyckats med det ... |
|
|
z3mpower: Länk |
|
|
Tack Starre och CoolBlueM3Coupe. Det blir till att köpa lite nya smörja! /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| De senaste bilarna jag ägt har haft sportstolar. Jag tycker nog att jag är jäkligt övervårdande vad gäller stolar m.m. men ändå ser man en tendens av nötningar på vänstersidan.... Jeans och prylar i bakfickorna är väl inte direkt nåt som förlänger livslängden på stolen. | |
|
Angående skinnvård så kan jag varmt rekomendera BMWs egna produktserie - prisvärd, lättjobbad och med utmärkt resultat! Angående stolen så tycker jag det är lite konstigt med synlig slitning efte knappt 7k mil. Som tur är så finns det andra sätt att kolla upp bilens miltal än att kolla på stolen :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Nu har jag inte skinn men, jag har kört 6000 mil (tot 16k mil) med min 540 och tyget var mycket frächt när jag köpte den. Men pga att jag sitter långt fram så har jag tyvärr nött ganska bra på min sport stol, detta avhjälps numer med en bit gaffer tejp inte så snyggt men tyget nöts ej. Så att påstå att en bil har gått 10000 - 20000 mil extra än vad som mätarn visar bara för att det är nötta stolar skulle jag själv vara lite försiktig med. Däremot vill jag inte påstå att alla slitna bilar är oskruvade ;-) | |
|
Efter en del forskande kan jag tillägga följande i dett ämne: Om man sköter skinnet på förarstolen noga (en gång i månaden) rengör UTAN tvållösning (eller lik.) samt smörjer med infettning i typ turtle polering för skinn så blir det lite halare just där. På så sätt slits det mindre då friktionen blir lägre just på den plats där man sliter mest. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.