AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
493

fortkörning... körkortet borta ?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
In liten fråga till någon som kanske vet . Åkte ditt för 140km/h idag på 110km/h väg . fick således behålla kortet nu men har en fortkörning från förra sommaren med 80km/h på 50km/h . Min fråga är nu kommer länsstyrelsen att återkalla mitt körkort då jag har en anmärkning sedan tidigare ? båda är precis på gränsen för att bli av md kortet ...

tacksam för seriösa svar

MVH TONY ///M3
Nej det är jag mycket skeptisk till att dom skulle göra. Är det bara dessa fortkörningar borde det inte vara några problem. Men som sagt, upp till Länsstyrelsen att avgöra och som du själv säger är det ju 2 stycken precis på gränsen och kanske just därför vill Länsstyrelsen lära dig en läxa att du ska respektera hastighets begränsningar.

Men min högst privata åsikt är att detta kommer passera och du kommer ha din kära rosa lapp kvar i fickan.
Shady
har själv fått en varning för fortkörning (28 för fort) och jag har för mig att det står på papprena man får från länsstyrelsen (varningen) att om du begår samma brott igen inom 2 år kan länsstyrelsen återkalla körkortet

så eftersom du har gjort det inom 2 år och en ganska grov fortkörning igen så skulle iaf jag tippa att dom plockar kortet av dig

fast det beror väl lite på vilken handläggare man får men jag tippar då på att du tyvärr kommer att få klara dig utan kortet ett tag
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Enligt lagen kan Länsstyrelsen återkalla körkortet vid "upprepade trafikförseelser", oavsett vilka förseelser det gäller. Alltså kan dom i princip ta kortet för dig om dom tycker det är lämpligt. Risken att du blir av med kortet i detta fallet ser jag dock som mycket liten, det brukar krävas mer än två fortkörningar inom rimliga gränser på ett år.
Jag har själv klarat mig med tre fortkörningar samma år varav två på samma dag!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
En aktuell fråga även för mig...
Åkte igår på min andra för året och passade på att fråga farbror polisen om vad som gällde. Han sade att vid tre fortkörningar under en 2-årsperiod så brukade Länsstyrelsen kalla tillbaka körkortet. Nu när jag fått min andra för året trodde han att jag skulle få hem en varning i postlådan...

Tycker personligen illa om hela systemet med återkallning av körkort vid upprepade förseelser. Varför ska just detta vara så extremt godtyckligt när det finns lagar och paragrafer för allt annat??

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.