AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
901

Knepigt fel ibland M535

523i_96
Hej!

Min m535i- 86 beter sig lite konstigt ibland.

Felet är att tomgången blir orolig, motorn rusar lite upp till typ 2000 varv. Motorn går vid detta tillfälle inte heller riktigt rent utan den bluddrar när man ger gas. Men det släpper alltid efter någon minut.

Detta har inträffat slumpmässigt under hela tiden jag ägt bilen. Det spelar ingen roll om den är varm eller kall. Det inträffar kanske en gång på 50 mils körning, så det är inte särskilt ofta. Annnars är tomgången alltid stadig ca 800 varv och bilen går kanon.

Jag stör mig inte så mycket på det eftersom det går över och det händer inte så ofta. Men det skulle vara intressant om någon visste vad det beror på. Tomgången pendlade när jag köpte bilen. Då gjorde jag rent tomgångsmotorn och tomgången blev efter det stadig (med undantag av detta som händer typ var 50/mil).

Någon som vet vad det kan vara?

Det är antagligen något som kärvar, täpper till eller liknade eftersom det bara händer ibland?

Min teori är att det fortfarande är tomgångsmotorn som inte är riktigt 100. Men då är frågan:

Kan tomgångsmotorn orsaka att motorn bluddrar vid gaspådrag?? För när felet inträffar blir ju inte bara tomgången orolig utan när man t.ex står i friläge och varvar hör man ju att motorn går orent. Kan tomgångsmotorn orsaka att motorn går orent i övrigt?

Kan det annars vara bränslefiltret som täpper tillförseln slumpmässigt??

Tacksam för idèer!!

MVH: Magnus

janne mix
Har haft samma problem på min 535 85. Det var inte tomgångsmotorn som spökade.
Jag mätteupp alla givarna hittade inga felaktiga ohm värden någonstans.
Så jag tror det sitter i data boxen. Du kanske har svettsat på din bil -
utan att ta bort boxkabelen????
MVH janne mix
kn
310
knudi
535i -92
kollat insugsgummin o slangar o sånt så det inte finns hål nånstans. kan ju sitta på undersidan av en slang så det inte syns.

Once a beamer allways a beamer
Paap Reeder
Hej!
Tänkte bara att om man drar upp oljestickan på min M 30 så blir den konstig.
Varvet höjs (kanske inte till 2000 men en bit iaf) och den bluddrar och går extremt ojämnt.

Chansning: kan det vara nått med oljepåfyllningslocket????
MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
I går när jag bytte kamrem och ställde ventilerna så gjorde jag även rent slangarna till ventilhusventilationen, det var massa olja och gegga i dem, efter det har min tomgång gått ner till det normala och motorn går jämnare på tomgång. Det kanske vore nåt för dig att prova?

/Erik
523i_96
Hej grabbar!
Tack för svaren!

Motorn är precis topprenoverad och alla slangar och dyl. är genomgågna. Stickan och locket är också bra. Men visst Paap otätt lock eller sticka kan ge konstig gång. Nu när allt i överdelen har varit isärtaget och genomgånget/rengjort, är det konstigt att det är exakt samma slumpmässiga förfarande som innan topprenoveringen.

Det konstiga är ju att felet kommer slumpmässigt. Jag har en känsla av att någonting hänger sig eller täpper till någon tillförsel av luft eller bränsle när symtomen visar sig.

Om det är databoxen som spökar hur kan man förklara detta??
Kan tomgångsmotorn göra att mer än att bilen har en ojämn tomgång? Jag menar motorn går ju ORENT i största allmänhet vid detta tillfälle även när jag gasar.

Tack på förhand!

MVH: Magnus
kn
310
knudi
535i -92
tomgångsmotorn kan du rengjöra med bensin det har jag gjort bara man inte doppar hela motorn utan endast själva huset där ventilen sitter. men det borde ju inte vara det om den bluddrar tycker man. hur är det me bränsletrycksregulator o sånt har du kollat det?
hade en kompis som hade skumt fel på sin den hakade sig inte hela tiden utan ibland vart den knäpp o gick dåligt o lukta soppa. efter ett antal kontroller så visade sig då han hade haft den på tomgång 15 min för o kolla tryck då gav den 10 bar på bränsletrycket o det skulle vara kring 3 bar ha jag för mig.

bj
291
bjorasen
M535i -87
kolla givarna (kontakterna) som sitter på vattenpumpen.. gör rent dom och se till att dom sitter på ordentligt. Detta fick min M535:a att gå konstigt..

MVH///Christopher
Paap Reeder
Hej 523_96!
Testa om bränsletrycksregulatorn verkligen håller tätt på vakumsidan.
Anslut en slang - sug - "håll fast med tungan" (vedbodtesting) i minst 2 min.

Glapp i Motronic-pulsgivarna från svänghjulet?
MVH /// Paap R
523i_96
Hej igen!

Ja det kan vara mycket som jag inte tänkt på märker jag nu när jag läser era svar...

Jag ska kolla upp det ni sagt om felet börjar bli mer irriterande. Nu har bilen gått som en klocka i två dagar så jag vill inte börja riva i det för tillfället.

En liten fråga bara.

IBLAND när man varvar fullt på t.ex ettans och tvåans växel, så ryker det till precis i växlingen. Det är i mina ögon sett svart rök som kommer. Men det är just bara vid höga varv och snabba växlingar det kommer. Bilen har aldrig dragit någon olja och ventiltätningarna är nya och styrningarna såg bra ut sa mekanikern. Inga vändkanter i loppen heller efter 23000 mil.

Vad kan orsaka att det ryker till svart i snabba växlingar (eller gasuppsläpp?) vid höga varv?

Ventiltätningarna kan ju orsaka blårök i sådana situationer. Men de är ju som sagt nya och röken är svart. Svart rök = bensin??

Är det något att oroa sig för?
kn
310
knudi
535i -92
svart rök e ofta för mycke bensin o blårök e olja vad jag vet iaf

523i_96
God morgon gott folk!

Ok. Men hur förklarar man att det ryker till SVART just i snabba växlingar i höga varvtal??

MVH Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.