|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en 328 coupé -96:a. Nu när man åkt ett tag så börjar man lägga märke till en del ljud. Ett som låter illavarslande är ett "dunsande" ljud när man växlar. Först trodde jag att det var de berömda silentblocken, men detta kan jag få fram även när bilen står stilla. Ljudet kommer precis när man lägger i växeln och låter mest på 1:an och 2:an. Nån som har en aning om vad det kan vara? En annan fråga: Finns det nåt hål på katalysatorerna eller ljuddämparna för att släppa ut kondens? Upptäckte nämligen att det droppade mitt under bilen idag. Trodde det var bensin först, men när jag luktade och kände på det så uppfattade jag det som vatten. | |
|
Lite glapp i bakaxeln är det på 9 av 10 bmw, visst kan det vara lite irriterande men det är ingen fara... Hoppas du kan leva med det. :) |
|
| Visst kan jag leva med det, men jag tror inte det är glapp i bakaxeln eftersom ljudet kommer även när man lägger i 1:an vid stillastående. Då påverkas väl inte bakaxeln? Sitter växellådan i några bussningar som kan glappa? | |
| En vattenpöl under bilen, ungefär i höjd med förarsätet, borde vara från klimatanläggningen. Har haft samma på min -01:a. | |
| Glömde påpeka att det är fullt normalt, klimatanläggningen avfuktar luften inne i bilen och släpper ut vattnet ungefär mitt under bilen. Inget fel alltså. | |
| Ok, ja, eftersom det är vatten så var jag inte orolig, mest nyfiken. Tackar! | |
| Ingen som känner igen ljudet alltså... | |
| Svårt att veta om man känner igen ljudet utan att ha hört det på just din bil, men ett liknande "ljudproblem" hade jag i en tidigare 328 E36 när jag lade i ettan vid stillastående. Inget annat problem uppstod, det verkade helt ofarligt. Växellådan och kraftöverföringen fungerade i övrigt utmärkt. Jag tyckte det lät som om ljudet kom från bakaxeln, men det är inte så lätt att säga säkert när man sitter i förarstolen och lägger i en växel. | |
| Jo, allt funkar ju som det ska i övrigt, bara att det låter lite när man växlar. Men det är ju bäst att kolla upp det så det inte förvärras och eventuellt pajar nåt mer som följd. | |
|
har samma ljud i min, både växelljudet och glappet i bakaxeln. Men detta är inget farligt. Kommer sig nog av att din bil har ett par år på nacken, och är tydligen vanligt på 328an. |
|
|
Jag får exakt samma ljud vid på 1:an och 2:an vid stillastående som rullande.. ;) är inget man ska oroa sig över? eller borde man kolla upp det? mvh Tom |
|
parolof |
en förklaring kan vara att kopplingen inte kopplar ur ordentligt, går det lätt att få i backen? Den brukar vara känsligare på det felet. |
|
Dunset lär ju vara silentblocken, de stora gummibussningarna i bakaxelns infästning mot golvet. Går att byta själv men är billigt på verkstad, tror jag gav 1800:- senast på BMW, ett par år sen dock och på en E34, men det är i princip samma. Har även bytt själv och det kostar ca 600:-i mtrl och tar en lördag i anspråk i ett vanligt trångt villagarage, avslutas med fördel med pilsner. Det är bara att välja, tid eller pengar.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.